Mijn eerste verslag uit deze Japan reeks al gezien? Nee? Check het snel hier!
Ik zal het maar al gelijk toegeven: Universal Studios Japan maakte geen deel uit van de eerste iteratie van het Japanvakantie draaiboek. Hoofddoel waren oorspronkelijk DisneySea, Nagashima Spa Land en Hiroshima; en de kostbare tijd van de overige vakantiedagen plan ik graag zo efficient mogelijk om zoveel mogelijk variatie en uniciteit te zien. In mijn hoofd rijmde dat niet met Universal Studios, aangezien ik hier al drie parken van heb bezocht in Amerika en de attracties van Universal in tegenstelling tot veel Disney attracties directe kopieën van elkaar zijn.
Vanuit mijn omgeving kreeg ik echter veel vraagtekens toegeworpen en ook Robert was toch wel geïnteresseerd in het park. Nou goed VOORUIT dan maar. Dan doe ik wel mee. Weer makkelijk omgepraat he. Tjongejonge, de middelbare school versie van mezelf zou zichzelf aan de ene kant afvragen hoe het kan dat ik nu nog steeds niet wat assertiever ben geworden en aan de andere kant waarom ik in hemelsnaam een dagje extra pretparken in twijfel zou trekken.
Enfin laten we maar gewoon beginnen. Op naar Osaka!
Kon'nichiwa. In Japan zie je dit soort kleine tegeltjes vaak. Ook tegen de gebouwen aan. Waarschijnlijk eenvoudig schoon te maken.
Eerste aanblik op het park! Een bijzondere constructie is het. De mainstreet is grotendeels overdekt omwille van de regen (die ook vandaag zichzelf zal laten zien) en wordt geflankeerd door een unieke B&M achtbaan: Hollywood Dream: the Ride. Even over die regen: dat klinkt allemaal heel erg negatief maar ik was op dat soort momenten blij toe. De temperatuur gedurende onze vakantie schommelde tussen de 28 en 35 graden waardoor een regenbui iets was om even met armen gestrekt en gezicht naar boven gericht op Shawshank Redemption-achtige wijze van te genieten.
Het is hier al Kerst en Halloween tegelijkertijd.
Wat onmiddellijk opvalt is dat Universal Studios Japan nergens problemen ervan heeft gemaakt om zaken die zich buiten een specifiek themagebied afspelen, zichtbaar te laten zijn. Vanuit themagebied A zie je zonder problemen de hoge gevels en constructies van themagebied B en vanuit bijna het hele park zie je de contouren van Osaka het park als een urban jungle omsluiten.
Huphup, die achtbaan in dan maar! Momenteel staan drie treinen geïnstalleerd op de baan waarvan er twee vooruit rijden en eentje achteruit. Vooruit kan als single rider, achteruit helaas niet en dat betekent aansluiten in een langere wachtrij. Met als gevolg dat we er gezien het to-do lijstje voor kiezen om voor nu enkel de vooruit trein te nemen met single riders wachtrij en dan later op de dag te beslissen of we nog een ritje meepikken achteruit. (Spoiler alert: hebben we niet meer gedaan!)
In Hollywood Dream: The Ride kun je per zitje je eigen muziek uitkiezen uit een lijstje van vier. Ik kies 'Bad' van Michael Jackson. Lekker hoor. Speakers staan goed hard en gaan met die banaan! De baan is net iets langer dan verwacht, niet super intens voor de doorgewinterde achtbaanbezoeker en boven alles, vooral vanwege de muziek, leuk entertainment. Well they say the sky's the limit - And to me that's really true - But my friend you have seen nothing - Just wait til I get through!
Jaaa. Potter. Nu moet ik zeggen dat ik toch wel weer vlinders in mijn buik voelde de dag vooraf, in de wetenschap dat ik opnieuw even onderdeel uit mocht maken van The Wizarding World.
The Wizarding World of Harry Potter is een van de beste dingen die pretparkland is overkomen en het sfeertje dat niet alleen gevormd wordt door de aanblikken en attracties, maar ook de muziek, merchandise, verwonderde bezoekers en je complete eigen connotatie met de elementen, doet ook hier in Japan zijn werk.
Alles klopt hier gewoon. Voor mij brengt het zelfs ook weer goede herinneringen terug aan de Florida trip van vorig jaar, waardoor de onderdompeling in een zorgeloze flow optimaal is alhier. Niet dat ik dat escapisme nu echt nodig heb ofzo. Maar kom op. Is toch lekker zo nu en dan. Ja toch.
Daar moeten we zijn. Vanzelfsprekend kletst iedereen Japans in deze attractie. Beetje gek is dat wel. Mocht je nu nog nooit deze ride gedaan hebben, raad ik natuurlijk aan om eerst even in Amerika te gaan kijken. Dan vallen sommige zaken verhaaltechnisch net wat beter op hun plek. Maar ach, visueel is er genoeg spektakel.
Even buurten bij Hagrid.
Boem, omschakeling ineens! Naast Wizarding World vinden we een gebied dat luistert naar de naam Wonderland. Hier zijn het Snoopy, Hello Kitty en Sesamstraat die als IP hun stempel op de vormgeving drukken. Snoopy wordt vertegenwoordigd middels een filmstudio waarin onder andere een leuk indoor achtbaantje dienst uit doet, Hello Kitty is niet meer dan een restaurant en Sesamstraat bevat buiten- en binnenattracties voor kinderen. Vanzelfsprekend zijn de schreeuwerige en kleurrijke graphics ook vooral voor deze laatste doelgroep bedoeld.
Toch effe kijken natuurlijk.
Beste. Ballenbad. Ooit.
Toettoet! We varen door. De rechter benedenhoek van het park laat nog wat ruimte over voor woeste wateren: onder andere de klassieker Jaws is neergestreken in het gebiedje Amity Island. De Jaws attractie maakte voorheen tevens onderdeel uit van het Universal Studios park in Orlando, maar is daar met de komst van Harry Potter verdwenen. Uitgelezen kans om deze attractie hier nog eens in volle glorie te ontdekken. Het geheel voelt allemaal wat gedateerd aan en ook hier is het de taalbarrière die een en ander wat moeilijker maakt (we varen immers mee met een schipper die ons toespreekt). Maar zoals eenieder wel ongeveer kan verwachten belanden we in een alles gaat goed - ahnee toch niet pas op - he dat liep maar net goed af - verhaal. En dat werkt altijd.
Duidelijk geval van een gevel.
De andere woeste wateren vinden we bij de stuntshow Waterworld. Meh, stuntshows. Heb ze nooit leuk gevonden. Sorry. Ook hier veel bombarie maar op die eindexplosie na die het altijd goed doet op je foto, is het voor mij vooral even lekker om te zitten en me dan weer te beseffen dat ik kostbare tijd aan het verspillen ben.
Kijk, dat is het betere werk. De langste B&M flying tot nu toe. Flying Dinosaur in het Jurassic Park gebied moet wel de meest intense B&M achtbaan zijn die ik gedaan heb. Deze pretzel loop volgt op een eerdere halve looping waardoor de intensiteit dubbel zo hard aan komt. Cool hoor, voor 1 keertje!
Pas nou maar op.
Heel gaaf.
Natuurlijk ontbreekt ook in dit park de bekende 'ever-flowing river' niet, die ons langs de pracht van Jurassic Park voert. Hoewel, pracht. Met die loods zou men nu niet meer weg komen. Ik vind hem vooral in dit park wel erg aanwezig.
Lopen we toch gewoon door! Mooi dit hoor.
Ha! Minions. Vind ik fantastisch.
Haha.
Hahaha!
Hoewel de gele ventjes hier overal zitten, is het vooral te doen om de simulator attractie die technisch gezien een kopie is van The Simpsons Ride uit de Amerikaanse parken. Een knotsgek avontuur waarvan ik eerlijk gezegd de verhaallijn compleet vergeten ben, maar pure fun als je de Minions leuk vindt en verschrikkelijk als je er niet om kan lachen. Denk dat de grootste groep tot die eerste behoort.
Bam, nog zo'n topper. Het begint inmiddels wel te dagen dat ik er goed aan heb gedaan Universal Studios Japan toch te bezoeken. Misschien staat in dit park wel de beste collectie van alle rides die Universal ontwikkeld heeft.
Een verzameling van de beste rides uit andere parken; en unieke attracties, zoals deze indoor coaster Space Fantasy The Ride.
Deze tamelijk lange indoor spinning coaster is ook weer een erg vermakelijke ride, met veel te zien onderweg en vanzelfsprekend afhankelijk van de hoeveelheid draaiingen die je maakt aan de wilde kant. De finale bestaat uit een indrukwekkend bombastisch slot; ook hier kun je als single rider goed terecht dus we doen hem twee keer om binnen goed rond te kijken.
Nog een attractie die we twee keer doen: de 4D cinema. In de ochtend wordt hier een film vertoond met de karakters uit Sesamstraat, in de middag eentje van Shrek. Again, lastig te begrijpen is het allemaal niet natuurlijk maar ook dit is allemaal in het Japans waardoor je er tekstueel geen touw aan vast kunt knopen. Behalve als je Japans spreekt natuurlijk. Maar da doen wij nie he.
Formidabel uitzichtje toch. Beetje Islands of Adventure gevoel met The Hulk maar dan anders. Let ook op die snelwegbrug op de achtergrond. Gewoon te zien vanuit het park. Mag allemaal.
Genieten!
Het grande spectacle van Universal Studios Japan is momenteel de avondparade "Universal Spectacle Night Parade". Hier hebben ze dit jaar een THEA Award voor in de wacht gesleept, terecht mijns inziens. De floats zijn erg professioneel en dynamisch uitgevoerd, de thema's zijn tof en de hele straat wordt middels projectoren op de gebouwen betrokken in de thematiek.
Feestje dus.
Toch nog best wel aardig sfeertje zo.
Daar waar Robert er voor kiest om de parade nog een keer voorbij te zien trekken en wat extra foto's te schieten, kies ik ervoor om nog éen laatste maal terug te keren naar Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry en een vlucht te maken in The Forbidden Journey. De timing had niet beter kunnen zijn: vrijwel geen mens in de hele wachtrij. Op wat medewerkers na de complete attractie voor mijzelf. Beetje slenteren door de vertrekken van het kasteel en een privé ritje daar op volgend. Fantastische afsluiter van de dag!
Blij toe dus om toch Universal Studios Japan meegepikt te hebben! Zoals ik zei staat hier waarschijnlijk wel de beste collectie aan Universal attracties op dit moment. Momenteel timmert men ook druk aan het nog te openen Nintendo Land, waar de eerste Mario blokken al boven de boomtoppen uit begonnen te steken. Ik ben benieuwd hoe dit gebied gaat werken in het land waar Nintendo vandaan komt, dat moet toch wel een succes worden?
Thanks weer voor het lezen en tot de volgende!