laprikantan Wat mij betreft is er niks mis met wat voor effecten het beleid de Efteling doet omtrent duurzaamheid. Maar dat heeft weinig te maken met hun zorg voor de omgeving in het algemeen of voor de natuur in het bijzonder. Het is handig dat al die effecten makkelijk in de marketing terecht kunnen. Maar volgens mij is dit allemaal bedoeld om de Efteling B.V. in stand te houden en komt dit niet vanuit de Stichting Natuurpark de Efteling.
Dit vooral, nu vind ik dat de Efteling best wel veel doet hoor, en dat is helemaal prima.
Maar ik heb bij 99% van de keuzes nooit het idee dat milieu nu het hoofddoel voor de keuze was..
- Gasloos/trein ombouwen/gasvlammen weg zijn allemaal maatregelen om nieuwe vergunningen voor elkaar te krijgen en te combineren met groot onderhoud (omdat een deel van de verwarmingsinstallaties toch vervangen moesten worden).
- De zonnepanelen en accu's zijn omdat de Efteling niet meer stroom krijgt vanaf een verdeelstation in Tilburg ondanks dat ze zelf nieuwe kabels hebben aangelegd en er gewoon een tekort is, door zonnepanelen en accu's kunnen ze zelf pieken opvangen, verder (zeker in de tijd dat zonnepanelen werden aangelegd) was het gewoon een goede financiële keuze (want je verdient ze makkelijk terug).
En an sich is er helemaal niets mis mee om investeringen te doen die gewoon primair goed zijn voor je bedrijfsvoering, maar ik snap ergens wel dat er een beeld is dat er iets te veel uitgemolken wordt.
Zeker als bijvoorbeeld op gebied van statiegeld bekers we nog zo liggen te klooien met die kartonnen bekers, of dat er met veel bombarie nieuwe kindermenu's kwamen die "heel veel karton voor het milieu bespaarde" om vervolgens iedereen cheap wegwerp-plastic mee naar huis te gaan geven in de vorm van een muziekpadestoellen... sure, de Efteling heeft minder karton in t park, maar "op de wereld" komt veel vervuilender plastic terecht.
Progress In het geval van de Efteling vind ik dat pochen heel erg meevallen. Ze delen af en toe berichtjes op hun blog of socials zoals elk bedrijf dat zou doen. Punt is dat elk van deze uitingen, plus alle zaken waarover de Efteling niet zelf communiceert, nog eens worden uitvergroot door Looopings, waarna sommige landelijke media het weer overnemen.
Zelfs wanneer een attractie onderhoud krijgt en de oude lampen vervangen worden voor led is het hoofd argument "het millieu" terwijl de oude dimmer racks gewoon einde levensduur zullen zijn geweest en het toch led moest worden omdat dat nu eenmaal de defacto standaard is, dus ja, de Efteling pocht er wel iets te veel mee.
heel vaak is in de gedeelde berichten de ondertoon "we doen dit voor het milieu" en niet "we doen dit omdat er toch onderhoud nodig was en we stikstof moeten beperkten wegens alle vergunningen gezeik, dus gaan we met warmtepompen en bodemwarmte aan de slag" of "we zetten die zonnepanelen neer omdat we meer stroom nodig hebben en dit in een 5 jaar ons gewoon goed geld op levert en een zeer rendabele investering is"
en nogmaals, die keuzes om het primair voor je bedrijfsvoering te doen zijn toch helemaal prima.
R013 Het is toch zo makkelijk om vanaf je luie stoel te vertellen hoe het allemaal beter kan.
Als Fons afzwaait wil ik best wel solliciteren op zijn functie, geen woorden maar daden hoor, kom maar op!