Ik zie hier echt geen attractiepark komen, het terrein heeft een paar hele grote nadelen. De eerste is al genoemd de erfpacht, de tweede is wat mij betreft de uitstraling, Er is nu 50 miljoen in gepompt (wellicht niet al te efficient) en is het nog steeds een grote grijze hoekigr massa. Afgezien van de locatie aan het water is dit echt geen aantrekkelijk beeld. Het pand visueel aantrekkelijk maken is in mijn ogen niet te doen. En slopen is erg kostbaar omdat dit vrij degelijk in elkaar zit (Rotterdam zat er niet voor niets mee in de maag).
Enige verschillen met het project in Kalkar:
Waar van der Most in Kalkar gigantisch veel aandacht kreeg ( Europees) door zijn afwijkende plan voor een enorm hoofdpijn dossier van de Duitse regering, dat wel wat positiviteit kon gebruiken. Was de aandacht voor dit project vele malen minder (hooguit landelijk).
De snelle kweekreactor in Kalkar werd voor een schijntje zijn eigendom en naar wat ik heb begrepen heeft hij voor het bedrag waar hij het voor heeft gekocht er ook weer aan materialen uit gehaald. Iets waar hij goed in was (schroothandel). Wat hij voor de verbrandingsoven in Rotterdam heeft betaald weet ik niet, maar de omvang het terrein en de faciliteiten zijn vele malen minder en hij is geen eigenaar van de grond. Qua materialen zal er best nog wel wat uit zijn gekomen, maar dit zal lang niet zo veel zijn als bij de "schnelle brüter" (mogelijk was er al e.e.a. weg).
In Kalkar was alles nieuw (ongebruikt) en is hij eerst begonnen met rondleidingen, terwijl hij aan het slopen was (dat mocht toen nog gewoon tegelijk). en daarna heeft hij het redelijk goedkoop omgebouwd tot uitgaanscentrum/pretpark. Dit kon goedkoop omdat heel veel faciliteiten er gewoon waren en nooit gebruikt. De kantoren waren al voorzien van brandmelding omroepsystemen e.d. daar heeft hij hotelkamers van gemaakt, het parkeerterrein, kantine, vergaderzalen e.d. waren er al. Op het ruime buitenterrein heeft hij een aantal (goedkope) atracties neergezet met als blikvanger de starflyer in de koeltoren. En daarna heeft hij het park uitgewoond.
De verbrandingsoven daar integen is lange tijd in bedrijf geweest is, hier heb je te maken met een verouderde, uitgewoonde en mogelijk vervuilde bende (want verbrandingsoven). Daarbij is het terrein vele malen kleiner waardoor je veel creatiever met de ruimte moet omspringen en dat kost behoorlijk meer.
En het is een andere tijd qua vergunningen/procedures, veiligheidsmaatregelen (zowel tijdens de bouw als exploitatie). En is men tegenwoordig meer gewend op het gebied van aankleding.