Bembom Het voelt aan als goochelen met cijfers
Naast wast @Quefox_ al heel goed uitgelegd heeft, snap ik wel hoe je aan dit gevoel komt. Vroeger werden bezoeken gecommuniceerd (staat mooier). Sinds een paar jaar ook de bezoekers (wat lager is en relevant is voor de limieten van het park. Ik kan me voorstellen dat dit invloed heeft op perceptie.
Markiewong Is er bewijs dat bezoekers blijven komen als de Efteling niet investeert?
laprikantan het hoeft niet the groeien, dat is just uitstekend
Er zijn zat van onderzoeken gedaan (onder andere door de Efteling zelf) dat bezoekersaantallen zakken als je niets nieuws presenteert. Nu zijn de meeste van die onderzoeken wel al wat ouder en er kunnen nu lichtelijke verschillen ontstaan. Het voorbeeld van Disney is een uitzonderingssituatie. Die teren enorm op hun IP en fanbase, als ze daar een nieuw karakter op straat zetten loopt het bij wijze van spreken al vol omdat iedereen met dat karakter op de foto wil...
Anno 2026 heeft natuurlijk ook de Efteling gewerkt aan IP vorming (je ziet dat Carnaval Festival daardoor heel wat populairder is geworden bijvoorbeeld) en dat zal er wellicht voor zorgen dat bezoekersaantallen iets minder snel inzakken, maar vroeg of laat zakt het in.
Nielske Maar de meeste mensen hier op het forum willen niet dat het park wordt uitgebreid. Die hebben nog steeds nostalgische gevoelens van de periode met Anton Pieck, alles wat daarna is gebouwd is niet des eftelings.
Wat een onzin. Je kunt prima uitbreiden en tóch de juist sfeer behouden. Soms lukt de Efteling dat prima.. soms slaan ze de plank behoorlijk mis.
Daffie Bezoekersaantallen kun je mijn inziens best aardig sturen door je entreeprijs hoger of lager te maken
Ik denk dat jij het punt een beetje mist. Zoals al eerder aangegeven door anderen moet de Efteling groeien voor verschillende redenen. Eentje daarvan is om stijgende kosten te dekken. Energie word duurder, personeelskosten gaan omhoog en inflatie zorgt ervoor dat alles wat je in koopt ook duurder word. Als je dan de tickets goedkoper gaat maken, blijf je weliswaar die 5 miljoen bezoekers houden, maar je omzet (én winst) gaan dan fors naar beneden. Je kunt dit ook niet oneindig blijven compenseren door de horeca in het park duurder te maken, zeker aangezien deze al vrij prijzig is (zeker voor gasten uit Duitsland).
Progress denk ik dat het park best een jaar of drie zonder nieuwigheden zou kunnen en nog steeds kunnen meedraaien aan de top.
Als ik me goed herinner heeft de Efteling ooit beweert dat ze elke 5 jaar een grote attractie moeten openen, maar wel tussendoor dan ook kleinere nieuwigheden moeten presenteren. Dat is wel al vrij lang geleden. Er zijn ongetwijfeld mensen hier die zich wat meer details rondom die uitspraak kunnen herinneren.
Progress Verder interessant dat je Phantasialand noemt… daar is zoveel vervangen dat het park in mijn ogen bijna al zijn geschiedenis kwijt is en een stuk minder gevarieerd is geworden. Bijna elke nieuwigheid was een achtbaan. Ik zou dat voor de Efteling niet willen.
En tóch.. de Efteling heeft al diverse attracties gesloopt om plaats te maken voor iets nieuws (Pegasus, Bob, Spookslot) en daarnaast zijn ze momenteel ook de nodige stappen aan het ondernemen om abo's terug te dringen.
Het punt dat PHL veel vervangen heeft door achtbanen is daarbij irrelevant. Het gaat zich er om dat de Efteling uiteindelijk in dezelfde situatie terecht kan komen dat ze abo's moeten stop zetten en oude attracties moeten vervangen door nieuwe. WAT de vervanging word doet er niet zo veel toe. De Efteling kan andere dingen kiezen.
Lukie225 Waar haal je dit allemaal vandaan dan? Dat staat er niet in?
Het is overduidelijk armchair engineering.
Bj-o-rn De personeelskosten (+€17M) bewijzen dat een 24/7 luxe hotel bakken met geld (en mensen) vreet.
Personeelskosten gaan ook omhoog omdat de lonen omhoog gaan.. en daar zit stiekem een behóórlijk groot deel in. Denk ook aan de verzekeringen, pensioenen en allemaal andere zaken die "backstage" met personeel te maken hebben. Dit zit écht niet allemaal in dat hotel.
asuran Ik heb zo me twijfels over een officiele 75 jaar klapper,
Ik ook. 75 jaar levert genoeg reclame op. Dan komt het volk wel. De Efteling zal het ongetwijfeld vieren met wat speciale dingetjes. Een grote attractie zet je liever een jaar of twee later.