Jordy Dus verklaar waarom ze me liever kwijt dan rijk zijn! Ben ik een vervelende gast?
Niemand doelt hier op jou persoonlijk. Maar even heel simpel gezegd: de Efteling mag maar vijf miljoen bezoeken ontvangen en het totaal aantal bezoeken dat mensen willen brengen ligt boven die vijf miljoen. De Efteling is absoluut niet blij met die beperking, maar ze moeten er wel wat mee.
Dan is het niet onredelijk om van mensen die 25 (of 40 of 100) keer in een jaar komen te vragen om iets minder vaak te komen zodat er ruimte blijft voor mensen die geen abonnement hebben en maar één of twee keer per jaar komen.
En dat doet de Efteling nog niet eens he. Het is niet zo dat ze zeggen: iedereen met een Premium abonnement mag nog maar 100 keer komen en iedereen met een Plus abonnement nog maar 50 keer. Nee, iedereen mag nog zovaak komen als hij maar wil. Maar: als je dat met de auto wil doen, vraagt de Efteling daarvoor een hogere parkeerbijdrage dan voorheen (maar nog steeds significant lager dan wat een niet-abonnementhouder betaalt of wat je op op andere drukbezochte plekken kwijt bent aan parkeren).
In mijn ogen een sympathieke manier, want de keuze wordt helemaal bij jou als abonnementhouder gelaten. De verwachting is dat degenen die extreem vaak gaan dat wat zullen terugschalen, waardoor er ruimte voor anderen ontstaat. Dat die anderen dan gemiddeld ook meer besteden in het park, komt ons uiteindelijk allemaal ten goede, want we zien allemaal graag goed onderhoud en mooie nieuwe attracties. De Efteling is geen bedrijf waar een klein groepje mensen heel rijk van wordt ten koste van de rest.
En ja, als je minder naar de Efteling gaat, maak je wellicht andere reisbewegingen. Maar van die andere reizen ziet de overheid de Efteling niet als oorzaak, dus wordt het park er niet door beperkt.
Ik snap echt je frustratie wel, maar ik denk dat de Efteling hier een oplossing heeft moeten vinden voor een probleem waaraan zij ook niets kan doen. De verantwoordelijkheid ligt hier echt bij de overheid die het stikstofprobleem niet krijgt opgelost.
En zoals ik al eerder zei: bereid je er maar op voor dat de premium abonnementen ook gaan verdwijnen of fors duurder zullen worden zolang er geen nieuwe vergunning komt. Niet om jou en anderen te pesten, maar omdat anders geen groei mogelijk is.