Michael Daarin wordt onder andere meegenomen hoe de gast reist. Daar komt een ingewikkelde formule uit die vervolgens zegt dat men 5 miljoen bezoekers per jaar met een reisbeweging mag ontvangen.
Progress Wat betreft EVs: de provincie telt een EV ook mee als een bezoek. Dus zal de Efteling dat ook doen, dat is logisch. Het is niet zo dat ze vijf miljoen bezoekers mogen ontvangen plus iedereen die met een EV komt.
Maar, dan wordt dus heel globaal gekeken/gerekend en niet naar hoe dit precies is? En daar ligt wat mij betreft al een probleem. Volgens recente cijfers bestaat slechts 7,4% van de totale auto's uit volledig elektrische auto's. Maar tegelijkertijd waren 35% van alle nieuw gekochte auto's elektrische auto's. Oftewel dit aandeel stijgt - en zal alleen maar stijgen. Zeker wanneer de brandstof prijzen zo hoog blijven (wat een realistisch vooruitzicht is, zelfs al stopt de oorlog in het Midden-Oosten, want kapitalisten die zich rijk willen blijven rekenen).
Klopt de rekenmethode vanuit de provincie nog wel? Goed, de Efteling heeft natuurlijk geen invloed op het aanpassen van de rekenmethodes en of mensen een EV kopen of niet, maar is deze aanpassing van het abo parkeerbeleid dan dus de oplossing om een nieuwe milieu vergunning te krijgen? En leuk dat resort gasten volgens de telling maar één reisbeweging maken, maar zij rijden ook op en neer voor hun bagage of om boodschappen te doen in het dorp. Telt die uitstoot dan al niet meer mee, of wordt dat niet gezien als reisbeweging voor de Efteling?
Zoals gezegd, de bereikbaarheid met OV is ook een probleem. En juist OV is erg duurzaam! Je kunt niet verwachten dat mensen die meer dan 30 minuten moeten fietsen, door deze maatregel op de fiets gaan komen. Waarom niet investeren in meer shuttle services? Of zit dit al in de pijpleiding? En zoek daarin de samenwerking met Landal en Eurocamps wat om de hoek ligt. Zij trekken ook veel Efteling bezoekers die met de auto naar het park rijden. Of denkt de Efteling: 'dat mogen zij oplossen'?
Voor mij is het dus nog steeds niet duidelijk waarom dit beleid gaat zorgen voor een nieuwe milieuvergunning. Er zitten teveel haken en ogen aan en de oplossingen om abo's in beweging te krijgen om de auto te laten staan zijn wat mij betreft te minimaal. Ik vind de keuze logisch, maar had wel verwacht dat er méér zou gebeuren om ook de reguliere bezoeker via alternatieve manieren te laten reizen.