De coming-out van een fictief figuur, hebben we dan als mensheid echt niks beters te doen dan ons daar druk over te maken, de wereld staat in brand en mensen maken zich druk over dat peuters en jongere kinderen geconfronteerd worden met het fenomeen dat een jongen/man ook op een andere jongen/man kan vallen en vice versa.
En naar mijn mening daar is helemaal niks mis mee, als je als ouder er voor kiest om je kinderen daar nog niet kennis van te laten nemen dan is dat het goed recht van ouders, dat zegt verder helemaal niks over die ouders en hun standpunten over same-sex relaties en ik begrijp dat vanuit verschillende oogpunten lastig kan zijn door bijvoorbeeld geloofsovertuiging.
Wel is het een feit dat homo's en lesbiennes nog steeds dagelijks geconfronteerd worden met haat omdat ze op iemand vallen van hetzelfde geslacht, en daar vindt ik persoonlijk wel wat van.
En een verder simpele opmerking van een fictief figuur zoals de Ezel kan bijdragen aan de acceptatie van same-sex relaties, en dan hoef je het er nog steeds niet mee eens te zijn, maar door als ouder met je kind of kinderen hierover te praten vergroot het wel de kans op acceptatie, wat bijdraagt aan minder haat naar mensen die op hetzelfde geslacht vallen.
En als ouder hoef je niet diep in details te treden hoe deze relaties werken, maar zeker op jongere leeftijd kan je kinderen bijbrengen dat het voorkomt dat er jongens zijn die op jongens vallen en dat er meisjes zijn die op meisjes vallen en dat je daar als persoon niks aan kan doen aan die gevoelens, ze zijn er of ze zijn er niet.
Als je dan als ouder een vergelijking maakt in een andere context dan snappen kinderen dit fenomeen en is er verder niks aan de hand.
Toen mijn dochter met vragen kwam heb ik ook met haar erover gesproken, en kon ik behoorlijk uit eigen ervaring putten hoe ik er zelf ook mee opgegroeid ben.
Voor mij persoonlijk was en is het heel normaal dat mensen van hetzelfde geslacht van elkaar konden houden.
Eind jaren 70 en begin jaren 80 hadden wij twee mannen als buren die een relatie met elkaar hadden.
Als peuter/kleuter zag ik ze regelmatig, en ook zag ik ze hand in hand staan of elkaar een kus geven, en mijn ouders vonden dat de normaalste zaak van de wereld, en uiteindelijk ik ook, het concept liefde ging mij nog boven de pet maar dat er twee mensen van elkaar kunnen houden van hetzelfde geslacht was en is voor mij niet meer dan normaal.
En daar was op dat moment de kous ook voor mij af, tot op het moment dat er een agent aan de deur kwam die voor Wim kwam, en deze agent had slecht nieuws over zijn partner.
Per ongeluk stonden ze bij ons aan de deur en de agenten hadden zich vergist van voordeur (we woonde in een flat) en de partner van Wim was die nacht ijskoud vermoord tijdens het uitgaan, alleen maar omdat die uit een gay bar kwam en afscheid nam van een vriend door hem ook een kus te geven.
Daarna had ik weer vragen aan mijn ouders en die vertelde mij iets meer over same-sex relaties, en had ik mijzelf beloofd (ik was toen jaar of 7) om het normaal te vinden dat er twee mensen van hetzelfde geslacht van elkaar kunnen houden en dit ook kunnen uitspreken.
Wat ik met dit verhaal probeer te vertellen is dat ook jonge kinderen je prima bij kan brengen dat er meer soorten relaties zijn, het is maar net hoe je als ouder daarmee om wilt gaan.
Als iemand dat niet wilt doen, mijn zege heb je, ik zal de laatste zijn om iemand te zeggen wat die moet doen in zijn eigen huiskamer of omgeving.
Maar in het openbaar hebben we wat mij betreft altijd respect voor elkaar en voor iedereen, ongeacht afkomst, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur of anders denkende met zaken.
En als we allemaal ons wat minder druk maken om een fictief figuur die aangeeft niet op prinsessen te vallen, en als er kinderen die hier toch vragen over hebben, en deze dan ook op een neutrale manier uitleggen dat het voorkomt dat twee mensen van hetzelfde geslacht van elkaar kunnen houden dan zijn we allemaal bezig de wereld langzaam weer een stukje mooier te maken en dragen we allemaal bij aan de acceptatie dat iedereen mag houden van wie die ook maar wilt.
asuran Het zinnetje laat zeker ruimte open voor interpretatie dus jonge kinderen zullen de link nog niet leggen.
Maar goed wij als volwassen zagen alle tekenen aan de wand wel, een flamboyante ezel met wimpers waar het merk Maybeline jaloers op is, met ook nog een over the top personality, dit straalt toch queer uit in de breedste zin van het woord als je het mij zou vragen. 😁
Bembom De Ezel zegt alleen maar dat die niet van de prinsessen is,en meer niet wat voor les wordt hier dan verder geforceerd bijgebracht??