Hjalmar Ik wil hier licht op in haken, Six Flags had zijn Europese vestigingen al verkocht voor de economische crisis van 2008.
Klopt: De crisis van 2008 heeft hier weinig mee te maken. Hetzelfde geldt voor Universal die ook in het begin van de 00's weg ging uit Europa. Disney had het in die periode overigens ook niet gemakkelijk. Als ik me goed herinner heeft Six Flags in die 2008-crisis overiges ook weer een deel (Amerikaanse) parken verkocht om de betreffende crisis te overleven.
Ik doelde dan ook op een economische crisis in het begin van de '00s. Toen zijn vooral de beurzen heel erg gecrasht. Een beurzencrash leidt tot onvrede bij aandeelhouders en onvrede bij aandeelhoudeers leidt heel vaak tot verkoop van assets om snelle winsten te maken. In dit geval de verkoop van de European Division.
bjart Ze dachten dat als je 100 miljoen tegen een park aangooit een park direct miljoenen bezoekers krijgt en daar op begroot. En dit niet voor één park maar een heleboel. Zo werkt het natuurlijk niet.
Dat klopt. Eens je een groot park opent (of her-opent) heeft het jaren nodig voordat het grote publiek de weg er naartoe gaat vinden en het park winst gaat maken. Zeker de eerste 5 jaar kun je niet op winst rekenen. Vaak word zelfs uit gegaan van de eerste 10 jaar. Terwijl je in die periode wél moet blijven investeren om de bezoekersstroom op gang te krijgen.
Six Flags weet dat donders goed. Europa of niet: Het is zeker niet de eerste keer dat ze een park (her)openen. En ze hebben wel meer parken gehad die wat langer nodig hadden voordat ze goed draaiden (er zijn ook in Amerika parken die zelfs nooit écht goed gedraaid hebben). Gezien "Six Flags Holland" zelfs niet eens de 5 jaar vol gemaakt heeft, geloof ik er geen donder van dat ze het park verkocht hebben omdat het slecht draaide. Daar is de keten immers ruimschoots bekend mee. Het park stond ook bij de gewone bezoekers wel in één keer op de kaart, ook in België en Duitsland. Juist omdat het Amerikaans was. Dat terwijl Walibi Flevo eigenlijk amper bekend was. Zeker voor gebieden verder dan anderhalf/2 uur rijden van het park ging het van een vaag parkje ergens ver weg tot een must-do pretpark. In die tijd had Amerika natuurlijk nog een bepaalde reputatie van "Bigger and Better". Maar probleem bleef natuurlijk dat het park zeer slecht bereikbaar was. Ik kan me voorstellen dat Six Flags wellicht té optimistische prognoses had gesteld (dat gebeurd opvallend vaak), maar ik kan me écht niet voorstellen dat het park op zichzelf zó slecht draaide. Ze haalden onder Six Flags 1,3 miljoen bezoekers. Zo veel heeft het park daarvoor nooit gehad, en ook daarna eigenlijk niet meer. Zelfs niet met alle kortingen en gratis tickets die Walibi er tegenwoordig tegenaan gooit.
We zullen nooit de exacte redenen kennen, maar destijds werd eigenlijk alleen maar gepraat over de beurzencrash en het lijkt me sterk dat een bedrijf met de kennis en kunde van Six Flags niet vooraf al de nodige jaren aan verlies ingecalculeerd had.
Overigens: Met "The power of hindsight" kan ik me best voorstellen dat het (voor Six Flags) nog goed was dat de parken toendertijd verkocht zijn. Want zelfs al had Six Flags die crisis overleefd, dan was het in 2008 alsnog raak geweest en hadden ze de parken dan alsnog moeten verkopen.
EDIT: Nu ik er wat langer over na denk, zie ik nog wel meer fouten met de quote hierboven. Six Flags had om te beginnen weliswaar een groep parken gekocht, maar deze zeker niet allemaal tegelijk als Six Flags park heropent. Uiteindelijk zijn alleen in Nederland en België een SF-park geopend. De rest van de parken bleef een beetje opereren zoals ze waren. En wat hebben ze in Nederland en België gedaan?? Eigenlijk vrij rustig geïnvesteerd. Ze hebben er geen dikke B&M's tegenaan gesmeten.. nee: Het was lokale leverancier Vekoma (waar ze ongetwijfeld een regeling mee getroffen hebben, gezien Vekoma ook opeens woodies ging maken) die de banen mocht zetten. Waar Superman the Ride voor Nederland een enorm heftige baan was, is de baan nog steeds beduidend kleiner dan de Spaghetti-bowl coasters van Premier Rides (poltergeist, Joker's Jinx). Daarnaast is er veel gekozen voor bestaande layouts (Superman - RnRC, Standaard Boomerang, Standaard Muis.. enkel de 2 woodies waren custom).
Zoals het gebruikelijk is zijn ze ook blijven investeren in beide parken. Voor Nederland was dat ook bescheiden. Niet de typische enorme Hypercoaster, maar eerder een Mini-Variant daar op (wel custom deze keer). Nog steeds voor Europese normen prima, maar beduidend kleiner dan wat we gewend zijn van Six Flags.. En voor Walibi Belgium kwam er dan een Darkride, wat - wat mij betreft - wel aantoonde dat Six Flags luisterde naar het Europese publiek, want wanneer heeft Six Flags nog uitgebreide en hoogwaardige darkrides gezet? Dat kwam pas veel later met de Justice League Darkrides. Maar toch: Beide investeringen waren een stapje verder dan de initiele investeringen, wat best eens een teken zou kunnen zijn dat zaken naar tevredenheid liepen.
Wat mij betreft heeft het alle schijn ervan dat Six Flags héél goed wist waarmee ze bezig waren en eigenlijk de investeringen "by the book" deed. De beurscrash was zonde, want voor zowel Six Flags als voor Universal vraag ik me écht af hoe het verder zou zijn gegaan als die crash (en ook de crisis van 2008) er niet zouden zijn geweest. Ik denk niet dat de parken slecht zouden hebben gelopen en wie weet wat voor effect het op de markt gehad zou hebben.