Zucht... deze discussie is volgens mij al vaker gevoerd en ook al vaker uit de hand gelopen (wat hier ook langzaamaan gebeurd). Maar vooruit, in een poging iets zinnigs toe te voegen:
Ik denk dat kijken naar bepaalde attractietypes niet zinnig is om te kijken wat wel of niet top van Europa is. Buiten attracties zijn er namelijk nog veel meer randzaken die hit-or-miss kunnen zijn om gasten aan je te binden. Denk aan entertainment (shows maar ook loslopende karakters), evenementen, retail en horeca. Buiten die harde zaken, heb je natuurlijk ook te maken met de aankleding van je park. Niet alleen de natuur, maar ook thematisatie en verhalen die vertelt worden. Ofwel, de volledige beleving is van invloed of iets wel of niet bij de top hoort.
Er is een reden waarom parken in Europa veel investeren in thematisering en beleving, en dat is omdat de concurrentie dit ook doet en die is moordend. Je merkt het ook aan de bezoekersaantallen. De parken die dit matig of amper uitvoeren vallen buiten de boot. Kijk naar Walibi Holland, Duinrell of Bobbejaanland. Het is het allemaal net niet. Zij zullen niet harder groeien of snel aansluiten bij de top, die aan het uitlopen is.
Als het de ambitie van Toverland is om bij de top te horen, denk ik dat vanuit bovenstaand oogpunt, Toverland daarin wel voorop ligt. Ja het is kleiner, jonger en minder bekend, maar de potentie is enorm. In de laatste uitbreidingen wordt volop gekeken naar verhalen, thematisering en beleving. Zork, maar ook Avalon zijn echt hele goede gebieden die volop doorpakken op een verhaal en daarop alles laten aansluiten. Is er ruimte voor verbetering? Zeker. Maar ik vind wel dat ze dit soort zaken veel completer aanpakken dan bijvoorbeeld de Efteling. Het enige voordeel bij de Efteling is, is dat zij meer geld beschikbaar hebben om zaken uit te voeren of door te trekken in de horeca en retail. Het Huyverwoud is goed, maar andere gebieden/nieuwe uitbreidingen schieten te kort. Maar tegelijkertijd vind ik van datgeen wat Toverland wegzet met hun budgetten, vaak wel beter uitgevoegd dan wat de Efteling doet.
En dan Entertainment... Man wat is de Efteling daar slecht in. Met de recente aanpassingen en nieuwe shows tijdens de Winter Efteling heb ik hoop dat er stijgende lijn in zit, maar de kwaliteit is soms echt droevig. Toverland doet dat wat dat betreft echt beter. Zowel kan kwaliteit, als aanbod.
En datzelfde geldt voor de evenementen. Halloween ontbreekt in de Efteling en dat is wel een gemis. Maar de manier waarop Toverland dat aanpakt is echt hoogwaardige top van Europa wat mij betreft. En ook het Winter evenement is beter te noemen dan de Efteling momenteel.
En ook qua potentie zie ik veel ruimte voor Toverland. Ze hebben genoeg grond om zich heen en hebben met recente uitbreidingen laten zien dat ze de kwaliteit in huis hebben om hoogwaardige producten af te leveren. Daar heb ik af en toe mijn twijfels over bij de Efteling.
Maargoed, wat ik al eeder zei: dit is geen eerlijke vergelijking omdat het totaal verschillende parken zijn met andere historie, bedrijfsvoering, ervaring en financiën. Dan kun je puur en alleen kijken naar aanbod, maar dat is niet fair tegenover de daadwerkelijke situatie.