Jos1986 Ik denk zelf dat Toverland momenteel een gerechtvaardigde entreeprijs heeft. Ik denk vooral dat dat kleine prijsverschil komt omdat de Efteling veelste goedkoop is voor wat ze bieden. Daarnaast denk ik ook dat de Efteling vooral heel erg de entreeprijzen van andere Nederlandse parken remt, waar Toverland in de toekomst misschien nog wel is last van kan gaan krijgen.
Verder even uit nieuwsgierigheid. Welke twee credits tel jij mee die ik niet mee tel? Zo ver ik weet staan er toch echt 8 achtbanen in de Efteling, en niet 10...
R013 Niet mee eens, het oogt allemaal net wat goedkoper en zichtbare plekken als de loods van Fenix volledig zichtbaar is vandaag de dag ondenkbaar in de Efteling ( zie Symbolica, Baron , Danse).
domo Je vergeet voor het gemak die hamburger doos van een fabula loods en het tankstation dak van het Efteling Grand hotel.
Laten we vooral niet vergeten dat Symbolica ook een groene wand heeft aan één zijde die wat mij betreft net zo lelijk/storend is als die wand van Fenix. Juist omdat hij vol in het zicht is vanuit de Pagode (wat een kijk attractie is, in tegenstelling tot een achtbaan zoals Fenix).
Hoewel ik natuurlijk ook het liefst die lelijke muren weggewerkt zie worden, denk ik dat wij fans het wegwerken van zo'n loods gruwelijk onderschatten. Vooral op financieel gebied. Als Toverland die groene wand wél weggewerkt had, dan hadden ze op een ander aspect in het gebied flink moeten inleveren, wat de kwaliteit van het gebied waarschijnlijk een stuk verder naar beneden had gehaald dan die ene groene wand waar vermoedelijk alleen wij fans ons aan storen. Vergeet vooral ook niet dat Toverland veel minder budget heeft dan de Efteling. En daarnaast heeft Toverland gezegd dat ze nogsteeds van plan zijn die wand bij Fenix weg te werken, dus wie weet hoe het gebied erbij ligt over een aantal jaar.
Verder denk ik dat het totaal irrelevant is om deze twee parken met elkaar te vergelijken. De Efteling heeft ongeveer 50 jaar(!) extra tijd gehad om zichzelf te ontwikkelen tot het punt waar ze nu zijn, en daarmee zijn ze dus ook in een heel ander tijdperk groot geworden (met hele andere omstandigheden), wat zeker niet vergeten mag worden. Als de Efteling in 2001 was begonnen had het park vandaag de dag en in de verre toekomst er waarschijnlijk nooit zo bij gelegen als dat wij het nu kennen.
De opmerking(en) over dat Avalon plastic fantastic zou zijn ga ik even niet op in. Dat valt wat mij betreft in de zelfde categorie als Disneyland Parijs niet als top park van Europa zien... 😅