Een vergelijking maken tussen deze twee parken kan in mijn ogen juist wel zinnig zijn. Op papier staat steevast de Efteling er beter op, dat is al jaren zo. Maar de meningen van mensen vind ik net zo belangrijk. Wat hierboven al gezegd werd vind ik ook, Troy vind ik zelfs bij de wereldtop horen, al heb ik niet denderend veel houten achtbanen gedaan. Daar waar jaren geleden iedereen dacht dat er nooit een B&M in Nederland zou verschijnen tellen we er nu twee van. Ook daarin vind ik Fenix beter dan Baron qua achtbaan. Het totaalplaatje vind ik de Baron beter. Over de darkrides hoeven we het niet te hebben, die zijn er meer dan genoeg in de Efteling en ook nog eens op wereldniveau. Op dat gebied heeft Toverland nog wat in te halen. Is het ook de doelstelling van hun? De grootste en beste worden in Nederland en omstreken. Want met omstreken moeten ze ook verder kijken in Europa.
Voor mij persoonlijk vind ik beide parken leuk om te bezoeken. Ze liggen allebei op een uur afstand rijden. De Efteling vind ik wel beter, alleen bezoek ik het doordeweeks buiten de vakanties om. Daarentegen wil ik Toverland wel in het weekend bezoeken. Doe ik puur om de drukte van de Efteling te vermijden. Ook bezoek ik ze niet elk jaar. Hoef er ook geen abonnement van. Dan heb ik de druk weer om het geld eruit te halen, moet ik het park zoveel keer per jaar gaan bezoeken. Hebben we geen tijd voor helaas. Zo voelt het ook weer een beetje 'speciaal' om het eens per één of twee jaar te bezoeken.
Dus Toverland, laat die darkride maar komen. Ben benieuwd.