Nu we toch bezig zijn: ik zal mijn idee voor het LEM qua sfeer beschrijven en voor degenen met wat minder fantasie ook zo'n gevreesd AI-plaatje toevoegen.
Persoonlijk zou ik het liefst een concept zien met werfkelders, zoals je die in Utrecht vindt, maar dan uitgevoerd als een echt Pieck-stadje. Dat element zat overigens ook deels in het oude concept van Sergej Karnet. Waarom werkt dat zo goed? De nostalgische sfeer komt nu eenmaal het best tot haar recht wanneer je bouwt op menselijke schaal. Tegelijkertijd heeft de Efteling voldoende capaciteit nodig en kan het park niet wegkomen met te krappe faciliteiten.
Juist daarom zou een dubbele kade goed kunnen werken: onderaan de werfkelders en daarboven de Pieckse stadshuizen. Op die manier creëer je veel extra vierkante meters zonder dat de gebouwen kolossaal ogen.
Op de onderste kade zouden prachtige terrassen kunnen komen. In de gracht zelf zou bovendien ruimte zijn voor een sfeervolle dinerboot en natuurlijk schaatsen in de winter.
Als je daarnaast ook nog een attractieve functie wilt toevoegen, zouden hier bijvoorbeeld gondeltjes kunnen vertrekken voor een tocht door de ondergrondse gewelven van de stad. Denk aan een rond Cupido gethematiseerde Tunnel of Love onder de oude stad. Daarmee voeg je niet alleen sfeer toe, maar ook een echte attractiewaarde. Denk aan de gondeltocht bij The Venetian.
En een bowlingbaan is uiteraard ook welkom.
Dan het AI-plaatje als een soort moodboard: