BlueSpirit Heel eerlijk, ik denk dat Efteling zich niet eens gaat focussen op iets nieuws. Ik ben er heilig van overtuigd dat ze meer de focus gaan leggen op vernieuwen en het binnenhouden van de gast. Meer bezoekers trekken is toch niet mogelijk, maar iets vernieuwen trekt ook de aandacht op een andere manier. Kijk naar Danse Macabre. Iedereen over de hele wereld heeft het over deze attractie. En de mensen die het spookslot kenden, waren/zijn benieuwd naar wat het nu is geworden. Het trekt buitenlandse gasten aan omdat het innoverend is. En buitenlandse gasten hebben nu eenmaal de behoefte om te overnachten. Check op YouTube de reviews van het afglopen jaar. Moet eens zien hoeveel buitenlandse gasten er inmiddels naar het park komen en hoeveel daar van blijven overnachten. Efteling wordt buiten onze grens steeds populairder. Dat komt natuurlijk niet alleen door de buitenlandse influencers, maar ook omdat Efteling zich bewust focust op de buitenlandse gast. Daarom zou het mij echt niet verbazen dat ze het LEM terrein willen gebruiken voor een uitgebreid aanbod voor de avond inclusief hotel.
En ja, het wordt tijd voor iets nieuws, maar dan geloof ik eerder in een nieuwe Fata Morgana dan in een hele nieuwe attractie. De huidige Fata Morgana is leuk en bijzonder vanwege de nostalgie. Wij Nederlanders en de fans geven veel om nostalgie. Maar eigenlijk moeten we toegeven dat het echt oude meuk is wat er staat en Efteling doet niet eens z'n best meer om reparaties te verrichten. Fata Morgana raakt op. Er is de afgelopen jaren best vaak groot onderhoud aangekondigd en dat gebeurde steeds niet. Het werd elke keer uitgesteld. En dat is natuurlijk om een reden. Maar goed, dit is mijn theorie.
EDIT: @Michael Ja ik deel de mening van @BlueSpirit Je zegt het zo stellig. Na dagen van een opgelaaide discussie, kom jij om de bocht om het even de kop door te drukken. Wellicht heb je bronnen, maar ook hier hebben we oplettende forumleden. @Japio bijvoorbeeld onthoudt zo'n beetje alles wat er in o.a. Podcasts gezegd is of wat Efteling zelf geroepen heeft. En daarnaast spreken mensen hier vanuit een bepaalde visie en logica. Dan komt jouw bericht een beetje aan als een 'mood killer'. We fantaseren er lekker op los, we bespreken ideeen hier etc. En dan kom jij met "alle dagdromerijen ten spijt, we gaan daar een nieuwe attractie krijgen". Dat kun je alleen roepen als je het echt zeker weet. En zoals jij het zegt, dan kan het niet anders dan dat je het zeker weet. Dus ik ben heel benieuwd.