Ik las in een ander topic iets over het hoe Grand Hotel gesitueerd is. in dit topic wil ik daar even verder op in gaan.
Vaak vragen we ons af waarom nieuwe gebouwen zo bijzonder gesitueerd zijn. Bijvoorbeeld buiten de parkgrenzen zoals het gebouwtje van verhuur van buggies en rolstoelen en de toiletten die daar een beetje vreemd staan. Maar ja, met het oog op de toekomst waarschijnlijk. Want in mijn beleving zit er nog steeds geen logica in. Maar Efteling kennende komt dit allemaal goed. Ik geloof er zelf in dat het Grand Hotel op de huidige plek zo gesitueerd is vanwege een herontwikkeling van het eiland en uitbreiding op het LEM terrein.
Wat als er een hotel gebouwd wordt aan de andere zijde van het HVDVZ, asymmetrisch, dat tevens de ingang vormt van een evenementenhal en horeca (LEM terrein dus)? En ja, ik geloof nog steeds in het Fata Morgana hotel met uitbreiding van horeca. Zelf geloof ik niet echt in een nieuwe attractie op het LEM terrein. Wel geloof ik dat Efteling nieuwe plannen heeft voor een nieuwe attractie maar dan in de vorm van een hele nieuwe Fata Morgana en niet een compleet nieuwe attractie. Ditzelfde hebben ze bij Max en Moritz en Danse Macabre gedaan. En waarom denk ik dit?
Het hele gebied rond de Aquanura vijver is compleet af te sluiten van de rest van het park. Wanneer het park gesloten is, kun je rond dit gebied tot in de late uurtjes nog even door gaan. Een nieuwe attractie op LEM terrein voelt in mijn hoofd nog steeds erg onlogisch. Als we dan de toekomstplannen erbij pakken, waarin Efteling plannen heeft voor uitbreiding buiten de parkgrenzen/second gate, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de grotere hotels (waarvan Grand Hotel er nu al staat), Uitrijk en natuurlijk HVDVZ het centrum/middelpunt zijn van de Wereld van de Efteling.
Dus we hebben het Grand Hotel, aan de andere kant hopelijk een tweede hotel en dan hopelijk het Fata Morgana hotel... Dan heb je drie hotels in dit gebied en dan zou bijv. Uitrijk ook een stuk logischer zijn. Even een second gate niet meegerekend maar meer op het oog van het ontvangen van bezoekers;
Met drie hotels in dit gebied los je wel het gastenprobleem op. Efteling mikt nu vooral op het binnenhouden van de parkgast Ja, dat los je in mijn beleving op met meer verblijfsaccomodaties en een plek waar mensen na sluitingstijd nog wat kunnen doen/rondhangen. Een nieuwe 'blockbuster' plaatsen zorgt alleen maar voor meer bezoekers dus daarom denk ik dat er echt geen grote nieuwe attractie komt. Beter focussen ze zich meer op de verblijfsgast zolang een echte grote uitbreiding niet kan. Want een grote uitbreiding kan jaren duren of zelfs niet eens meer komen/mogen binnen de huidige milieuregels.