Pascal-Manu Het is belangrijk dit soort ideeën in de context van hun tijd te zien. Neem de volgende zin:
Het plan werd ontwikkeld toen Jansen nog actief was voor de afdeling entertainment.
Dat was in de tweede helft van de jaren '80. Toentertijd liep Ton van de Ven dus blijkbaar rond met een idee voor een attractie waarin bezoekers door verschillende werelden heen gingen en waarbij inpandig ook een feestzaal gerealiseerd zou worden. Volgens mij is deze attractie enkele jaren later in een iets andere vorm (en later, bij toeval, ook weer met een feestzaal) geopend als Droomvlucht. Ik denk dat Robert-Jaap Jansen gewoon in een heel vroeg stadium heeft meegedacht aan wat uiteindelijk Droomvlucht is geworden.
Maar daarnaast richt de Efteling zich sinds corona überhaupt een stuk minder op de zakelijk gast, dus lijkt het me niet logisch dat het toch al ruime aanbod aan zaalruimte uitgebreid gaat worden. Dus nee, ik denk niet dat dit plan binnen de mogelijkheden past.
R013 Die ‘gezellige’ bar is iets wat vaker geprobeerd is maar nooit echt winstgevend geweest is, ook de hotelbar van het Wonderhotel was nagenoeg niet winstgevend.
Het zal voor de Gelagkamer niet mee hebben geholpen dat het verstopt lag in een hoekje van het Efteling/Wonder Hotel. Geadverteerd werd er ook niet. Gasten van Bosrijk en het Loonsche Land zullen nooit hebben geweten dat de bar überhaupt bestond.
Als er op een centrale plaats (= het huidige LEM) een nieuwe bruine kroeg geopend wordt en de Efteling dat een beetje onder de aandacht brengt, zie ik niet in hoe dat verlies gaat draaien. Misschien dat de ouders van jonge kinderen 's avonds bekaf op de kamer blijven, maar er zijn genoeg anderen die moe maar voldaan nog eventjes wat willen drinken in een ontspannen sfeer. Pooltafeltje erbij voor de fanatiekelingen, schermpje voor de sportfans en misschien nog iets doms als een kegelbaan en je hebt een fantastische plaats waar verblijfsgasten 's avonds nog wat kunnen doen buiten hun accomodatie om (lees; geld uitgeven). Ik weet in ieder geval wel waar ik uit zou hangen!😋