R013 En dat is dus omdat er te weinig animo voor is om dagelijks alles open te houden. Dat was al zo toen ik er werkte en dat is blijkbaar nu nog steeds.
Ik denk dat wat @BlueSpirit omschrijft ook eigenlijk twee aparte ervaringen zijn. Op rustige dagen zal de Efteling inderdaad horeca dicht houden, maar het lijkt me sterk als dit ook de dagen zijn waarop andere horeca (over)vol zit. Normaliter heb je als uitbater zijnde best een goede kijk op wanneer je de drukte kunt verwachten en wanneer niet.
Je gaat ook geen restaurant extra openen als je bijvoorbeeld voor 2 gezinnen tekort hebt. Dan kun je beter aan die twee gezinnen "nee" verkopen. Dat is dan wellicht wat jammer voor hun, maar uiteindelijk ga je daar als resort zijnde niets op verdienen. Ook al zou het volk zich dan wat beter verspreiden. (oftewel: Individueel per restaurant zal elk restaurant in die situatie wel winst draaien, maar in het grote geheel zal die winst lager zijn dan wanneer één restaurant gesloten blijft en je dan enkele families moet afwijzen).
Dan blijf je natuurlijk zitten met die dagen dat het wél druk is en alle restaurants tesamen nog steeds druk zijn. Hoe veel dagen dat in de praktijk zijn weten we natuurlijk niet, maar ik kan me best voorstellen dat dit er te weinig zijn om meer capaciteit aan te leggen.
De extra capaciteit zal natuurlijk net wat mooier zijn voor de klantervaring, maar uiteindelijk zal dat niet opwegen tegen de extra kosten en - wellicht nog veel meer - de ellende van het bij elkaar krijgen van genoeg personeel.