R013 Je weet zelf ook wel dat Raveleijn de aandacht trekt omdat het volledig gethematiseerd is en bij de ingang van de parking staat. Het LEM terrein valt enorm naar achteren vanaf p2/3/4, anders zou je je nu ook moeten storen aan de achterkant van het theater, die kun je ook zien vanaf de looproute p2-vijf zintuigen, maar het trekt de aandacht totaal niet. Wat groen ervoor en je bent een heel eind he.
Oh.. Ik begrijp waar de onduidelijkheid is. Sorry daarvoor. Ja: Raveleyn trekt bij het binnenrijden aandacht. Droomvlucht niet. Eenmaal geparkeerd (origieneel onderwerp was vanaf de parkeerplaats) is het eerder andersom: Dan zie je de toren van Droomvlucht heel goed, maar Raveleyn bijna niet meer.
Enne: For the record: Ik vind dit wel oprecht een héél intressante casus en ik hoop dat er mensen open voor staan om dit nader te bekijken.
plaatsing gebouw
Enig gebouw op het LEM terrein staat direct naast het HvdvZ. Sluit zelfs daarbij aan. Het komt dus beduidend meer in het zicht te liggen dan hoe Droomvlucht in het zicht van Raveleyn lag.
Legenda:
Blauw: potentiele achterwand van enig gebouw op LEM terrein (for the record: Ik denk niet dat enig gebouw zo groot word, maar het kan wel op enig punt langs die gehele lijn worden geplaatst).
Rood: Zichtlijnen die doorlopen.
Geel: Zichtlijnen die geblokkeerd zijn door andere gebouwen (niet door bomen, want die blokkeren vanaf de parking naar DV/Raveleyn zowat alles).

Vanaf een andere positie:

Dus qua zichtlijnen hebben Raveleyn en Droomvlucht elkaar amper in de weg gelegen.. Maar een muur van een loods op het LEM terrein gaat juist een enorm deel het zicht bepalen vanaf de parkeerplaats. Als je vanaf het westen komt, word dat alleen maar erger want kijk je tegen de zijkant van het HvdvZ aan, maar kijk je langs een mogelijk hele lange muur af van een loods, waarvan je potentieel ook nog een andere kant (niet ingetekent) ziet.
Bedenk overigens ook dat het LEM terrein al hoger ligt (alle bestaande bomen die het kunnen verhullen staan op een talud)
Dan krijg je - voor een darkride loods - dit beeld:

Deze afbeelding illustreert trouwens ook waarom ik weinig toekomst zie in behoud van het HvdvZ als entreegebouw op lange termijn: Je kijkt alleen nog maar meer op de vooruitstekende punt.
Ik ga geen AI gebruiken om het in te vullen.. maar beeld je in dat alle lucht die je nu achter de bomen ziet dan gewoon een loods word.
En wat groen werkt leuk in de Zomer, maar in de winter kijk je er dus helemáál vol op.
Dit iss het zicht op Raveleyn als je weg rijdt:

Bij deze bewust gezocht naar een hoek vanwaar je Droomvlucht kunt zien:

Effect van Groen
Nu zijn deze afbeeldingen allemaal in de zomer genomen, maar voor het verhullen van gebouwen moet je uit gaan van de situatie in de Winter. En dat is waar de Efteling bij het begin van de winter-Efteling wel vaker issues mee had. Verborgen muurtjes waren dan opeens wel héél erg zichtbaar. Inmiddels is dit op veel plaatsen opgelost door muurtjes alsnog te themen, of door winterhard groen aan te planten.
Gek genoeg heeft Droomvlucht altijd bijzonder veel kijk-aandacht gekregen toen de ingang nog aan die kant lag.. En dus voordat het gethemed werd. Na het verplaatsen van de Ingang is de aandacht pas terug gekomen door het toevoegen van de theming en het is juist de toren die ze er nog bovenop geplaatst hebben die je het beste ziet.
Formaat gebouw en effect van Schaduw
Terug naar de huidige situatie: Zonder een dennenbos voor het LEM terrein te plaatsen, ga je daar nooit een Darkride-sized loods verborgen krijgen zonder dat deze enorm lelijk in de zichtlijnen ligt. Het LEM terrein ligt beduidend meer in het zicht dan het Grand Hotel bijvoorbeeld. Ook komt het grootste deel van de dag de zon wel vanuit min-of-meer het zuiden, waardoor enig gebouw op deze plaats een schaduw gaat werpen op het pad waar mensen lopen. Iets wat de aandacht alleen maar nog meer trekt. Je kunt dit op bovenstaande luchtfoto's al zien aan de schaduw van het HvdvZ, waardoor - dankzij de puntdaken - heel goed kunt zien wat het effect van de schaduw is op veerschillende hoogtes van het gebouw.
Onzekerheid
We weten natuurlijk nog steeds niet wat de Efteling er precies wil zetten.. maar als het een groot gebouw word kan ik me met geen mogelijkheid inbeelden dat de Efteling dit niet van buitenaf zou themen. Zeker niet aangezien ze dat tot dusver voor vrijwel elk ander gebouw wel gedaan hebben. Een optie zou wel zijn om er kleine gebouwen neer te zetten. Café's en restaurants hoeven lang niet zo groot te zijn en kunnen wat makkelijker verhult worden, maar zelfs in dat geval denk ik dat de Efteling - wellicht zelfs bewust - soms wat gevels van achteren laat zien.
R013 anders zou je je nu ook moeten storen aan de achterkant van het theater, die kun je ook zien vanaf de looproute p
De achterkant van het theater zie je heel goed vanaf de EftelingseStraat wanneer deze door het Duitse Bosje heen gaat. Nu heb ik zelf nog maar 1x op P2 gestaan (het is me nog altijd gelukt om op P1 uit te komen). En dat was in de zomer.. dan zitten er minimaal twee groene boorden tussen de Parking en het theater, dus moet bekennen dat ik daar simpelweg geen goede data over heb.
Het is wellicht wat ver gezocht: Maar zou het niet kunnen dat de Efteling bewust die kant van het theater niet weg gewerkt heeft, omdat dit later verhult zou kunnen worden door een gebouw op het LEM terrein? Oorspronkelijk wellicht bedoeld als een gebouw voor Uitrijk, maar vele jaren later zou wel een ander gebouw alsnog deze functie kunnen over nemen.
Indien niet zie ik de Efteling prima in staat de zichtbare kant van het Theater alsnog te themen (zeker als deze zichtbaar word van whatever er op het LEM terrein komt. Al denk ik niet dat ze de kant langs de Eftelingsestraat (volledig) zullen doen.. tenzij daar in de toekomst veel bezoekers langs moeten.
Ik ken geen statistieken.. maar ik durf wel te beweren dat voor de meeste mensen de "aankomst" in de Efteling al is zodra ze de muur langs het personeelsgebouw en het lavelaar zien. Miscchien zelfs wel al zodra ze het Wonder Hotel zien. Het lijkt me niet meer dan Logisch dat de Efteling dan ook een beetje probeert in te zetten op een leuke ervaring vanaf dat punt (voor zover dat binnen hun mogelijkheden ligt natuurlijk).
asuran Zal het ook niet liggen waar de looproute in de toekomst zal zijn?
Dat zal inderdaad veel bepalen. Nu is er veel gaande rondom de Efteling en de toekomstplannen, dus ik zal ongetwijfeld wat dingen gemist hebben (of vergeten zijn), maar wellicht weet iemand of daar iets meer over bekend is?
Voor mij zou het LEM terrein in elk geval een hele logische plek zijn om een nieuwe ingangsboulevard te maken en het HvdvZ een andere bestemming te geven (of te verwijderen).