Toch nog even over die Fata Morgana dan maar ...
PretparkPower Ik zou de attractie gewoon behouden, oppoetsen en upgraden. De attractie krijgt op Google Reviews een 4,6/5 - en heeft veruit de meeste beoordelingen, dat is gewoon heel netjes. Ter vergelijking: Fabula krijgt een 4/5 en Symbolica een 4,5/5 - en worden veel minder vaak beoordeelt.
Ze kunnen de stormscène aanpakken, de tijgeranimatronics vervangen, de kalief-animatronics herstellen of vervangen zodat deze weer groots bewegen, de schuddende djinn proberen terug te brengen, de wachtrij met het station en de uitgang upgraden met sfeervolle thematisering.
Maar eerlijk gezegd vind ik Fata Morgana minder om plussing schreeuwen dan Symbolica, dat blijft een leeg paleis dat schreeuwt om animatronics van een botanicus en hofhouding.
Zoals anderen hier al zeggen, er is geen park buiten Disney/Universal dat een Fata Morgana neer kan zetten, en daarmee is het nog altijd een hoogstandje dat gewoon liefde verdiend.
Terug on-topic. Toch verwacht ik op het LEM-terrein een hotel met horeca. Dit is volgens Sander de Bruijn de hub in de wereld van de Efteling, en zoals hij sprak bij Kleine Boodschap zijn de plannen voor een tweede park nog altijd daar.
Een 'e-ticket' publiekstrekker toevoegen middenin je centrale hub tussen twee parken is toch raar, alsof Disneyland Parijs hun Rise of the Resistance zou bouwen op de plaats van Planet Hollywood. Bovendien levert het toevoegen van een geote attractie momenteel geen groei op vanwege de achterlijke geldende wetgeving, daarmee is het geen investering. Dus zullen ze moeten investeren in andere zaken zoals verblijf, verblijfduur verlengen, overnachten en secundaire bestedingen opkrikken. Dat zie je dus ook gebeuren met sprookjes, flatrides, exit through the gift shops en het Grand Hotel.