R013 De vervanging van de bob zou eigenlijk Circus Balance zijn geworden.
Waar slaat dat dan weer op, ook zonder het verdwijnen van de Bob zou Circus Balance op een totaal andere plek verschenen zijn, om nog maar te zwijgen over een compleet ander thema/ attractiesoort.
Pascal-Manu maar ik had destijds ook inderdaad op een meer waardige vervanging gerekend en dat viel best een beetje tegen.
Bij Max & Moritz denk ik dat vooral teveel is wegbezuinigd door de financieel moeilijke periode waarin deze gebouwd is en dd bijbehorende onzekerheid over de toekomst.
Nog even over het vervangen van Fata Morgana en het arbeid is nodig om oude pracht te behouden, pracht is iets anders dan ouwe meuk zoals bijvoorbeeld het waterorgel of het complete Spookslot. Ik denk dat in het geval van bijvoorbeeld Danse Macabre de oude pracht zeker is behouden op een gemoderniseerde manier zodat deze ook interessant is voor het nageslacht. Zelfde vind ik trouwens gelden voor de nieuwe Piraten in Batavia, dat deze is afgebrand heeft eigenlijk voor de attractie zelf alleen maar veel goeds gebracht.
Tot slot de vraag of het LEM- terrein mensen trekt los op de dag, ja denk het wel, Magicaluna trekt nu ook mensen speciaal s’middags, dus themagebied en show in het theater zorgen echt wel voor gaststroom gedurende de dag.
BlueSpirit Daarnaast opent Voletarium vaak al eerder dan de andere attracties, om een groep daggasten al mee op te vangen. Dat zie ik de Efteling niet per se doen, aangezien Symbolica ook niet eerder opent (maar er wel dagelijks mensen op af lopen met opening).
Ik denk dat je hem bij mij verkeerd leest, juist doordat deze attractie s’ochtends dicht is lopen resort gasten door om gebruik te maken van andere attracties om later terug te keren, zelfde geld voor gasten die s’ochtends doorlopen tot Symbolica, en zeker met waarschijnlijk in de verder toekomst ook nieuwe attracties op P2 zullen gasten het eiland van de vijf zintuigen wel minimaal 3X per dag zien ( bij binnenkomst, oversteek, bij vertrek). Echter duurt dit wel even, en zal men in de eerste 2 a 3 jaar een redelijk losstaand gebied hebben, iets wat al op te lossen valt door ook een pad om het theater heen aan te leggen richting de ( ver) nieuwde Fata Morgana.