ufx Vorige maand kreeg ik het nogal bijzondere idee om een kleine versie te bouwen van het Meisje met de Zwavelstokjes zoals die in de Efteling te vinden is. Officieel bestond het idee al iets langer, maar toen had ik nog geen 3D-printer 😉 De basis begon simpel met een ombouw van ongeveer 60 cm³ en een oude 19"-monitor van Marktplaats. Hiermee kon ik de eerste testjes doen voor het Pepper's ghost-effect, en dat werkte eigenlijk direct prima! Daarna ben ik in Tinkercad aan de slag gegaan met het ontwerp van het decor. Ik heb hiervoor bestaande foto's als basis gebruikt, al heb ik wel wat artistieke vrijheid genomen; het hoefde geen exacte 1:1 kopie te worden. Dankzij een mooi kalksteen-filament hadden de fysiek geprinte decors direct de juiste kleur. Na zo'n 50 uur printen was het diorama grotendeels compleet en kon ik me gaan storten op de techniek en het schilderwerk. Alles wordt aangestuurd door een Raspberry Pi 4: van de verlichting en de servo's voor de animatronics tot de projectie zelf. Dit gaat via Python maar ik kan helemaal niet programmeren in Python 😃 Maar tegenwoordig kun je met een beetje hulp (Gemini) snel code kloppen en leer je zo snel deze (bijzonder simpele) taal! Het hele gebeuren is te starten via een fysieke knop of via een webinterface (waar je tevens ook het volume kunt instellen). Overigens had ik eerder dit jaar de projectie al gefilmd in de Efteling maar ben dan nog wel even zoet geweest om alles rondom de projectie weg te poetsen. Officieel is het nog niet helemaal klaar (ben nog op zoek naar het juiste glas voor de projectie, al gebruiken ze in Kaatsheuvel een folie). En het spul moet ook spatwaterdicht gemaakt worden want het diorama komt ook af en toe buiten te staan. Het hele showtje: En wat foto's van het maaktraject (50 printuren + ongeveer 100 knutseluren):
Japio Wauw, dit is écht heel knap gedaan! Het sneeuweffect is zelfs realistischer dan in de Efteling zelf, haha! Het samenspel met je mini-animatronic en de projecties is ook heel goed. Puik werk!
Marvin Ik heb het al eerder gezegd, maar wat een enorm gaaf project. Bedankt voor het delen van wat foto's van het bouwproces, echt heel tof. En wat ziet het er gaaf uit ook als het showtje speelt!
Tonnie Ik zag al een en ander op je story's langs komen, maar wat een toffe uitwerking zeg, werkt heel mooi samen zo!
Liampie Ik mis het stadsgezicht op de achtergrond... Ik geef het daardoor een 2/10. Verder heel indrukwekkend! Kan zich meten met de beste Efteling-modellen die ik heb gezien.
ufx Liampie Haha ja, dat zou wel een beetje miniatuur in miniatuur worden. De onverlaat zit er ook (nog?) niet in.
Michael Dit is echt heel tof gemaakt! Wat slim ook om met die televisie je projectieltje regelen! Zou een folie hier ook het mooiste werken?
ufx Michael Ik denk dat folie wel het beste beeld geeft. Maar het nadeel daarvan is dat het strakgetrokken moet worden om geen vervormingen te krijgen en dat maakt het wat complexer. Ik weet eigenlijk ook niet hoe ze dat bij de Efteling hebben gedaan want volgens mij is het alleen vastgemaakt aan de onderkant en bovenkant. En het is een enorme oppervlakte. Het scherpste beeld gaf een heel dun plexiglas-achtige plaat die in een fotolijst zit. Maar die zijn zo buigbaar dat de vervorming teveel is. Overige optie die ik nog ga proberen: plexiglas dat aan één kant ontspiegeld is zodat er geen dubbele projectie komt. Wat een gedoe!
Michael ufx Ik weet eigenlijk ook niet hoe ze dat bij de Efteling hebben gedaan want volgens mij is het alleen vastgemaakt aan de onderkant en bovenkant. En het is een enorme oppervlakte. Het enige dat ik mij zo snel kan bedenken is dat men aan de bovenkant een spanning gebruikt om de boel permanent straks te trekken zonder dat de folie scheurt. Je zou ook eens bij een ouderwetse glasboer langs kunnen gaan om te zien of ze nog dun glas hebben dat je kan gebruiken.
JeepeeB ufx Maar het nadeel daarvan is dat het strakgetrokken moet worden om geen vervormingen te krijgen en dat maakt het wat complexer. Ik weet eigenlijk ook niet hoe ze dat bij de Efteling hebben gedaan want volgens mij is het alleen vastgemaakt aan de onderkant en bovenkant. En het is een enorme oppervlakte. Als eerste dikke complimenten voor je project, en hoe ze dit in de Efteling doen weet ik ook niet, maar is hetzelfde trucje zoals in theaters gedaan wordt een mogelijkheid? Oftewel aan de bovenkant vastmaken en aan de onderkant een gewicht om het doek strak te houden? Op kleinere schaal misschien een pvc buis vullen met zand dan aan de onderkant van het folie dit een paar keer eromheen wikkelen en dan vastlijmen/smelten? Aan de bovenkant doe je hetzelfde en ook hier vastlijmen/smelten, en als je het zware deel nou net de onderkant van het decor niet raakt dan heb je in mijn ogen altijd een strak folie. Of dit kan weet ik ook niet, andere optie om eens naar te kijken is een systeem waarin het folie in een kliklijst achtig systeem zit?
ufx JeepeeB Of dit kan weet ik ook niet, andere optie om eens naar te kijken is een systeem waarin het folie in een kliklijst achtig systeem zit? Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad al wat geprobeerd met folie maar het probleem zit hem vooral in het vinden van de juiste folie. De meeste geven toch een ietwat wazig beeld. Het gaat pas goed als de folie echt een stukje dikker is en dan zit je al bijna tegen de 1mm aan. Het verschil met dun plexiglas is dan al een stuk kleiner. Maar het strak trekken met een gewicht is dan wel een idee! Mijn voorkeur zou echter zijn dat ik geen rechthoekig stuk glas/plexiglas heb maar in een vorm zodat het samenloopt met de decoratie aan de linker- en rechterzijde. Soort van trechtervorm 🙂 Of dat dan nog strak te trekken is weet ik niet. Maar ik ga nog even zoeken/experimenteren! Michael Je zou ook eens bij een ouderwetse glasboer langs kunnen gaan om te zien of ze nog dun glas hebben dat je kan gebruiken. Dat is overigens wat ik nu gebruik! Hier bij een glasboer een 2mm floatglas 50x30cm laten maken. Helaas hebben ze niet dunner, maar ondanks dat het niet dik is blijf je de dubbele reflectie wat houden.
John Wat is dit mooi! Ik heb dit topic een plaatsje op de homepage gegeven. Prachtig stukje techniek. Respect! ❤️
ASF Af en toe zag ik al wat voorbij komen op Instagram. Gaaf om nu het hele bouwverslag te zien, zeer mooi gemaakt en complimenten vanuit een mede-modelbouwer 😉
20cent ufx Ik was nieuwsgierig en ging hier in huis eens op zoek. Wonderlijk hoe slecht huishoudfolie inderdaad werkt als het niet goed strak zit en hoe heftig dubbel de projectie is bij (plexi)glas. Ik kwam uiteindelijk uit bij de folie van een DVD doosje als beste resultaat, dat is in dat bestaande formaat wat te klein voor jouw doel, maar misschien kun je op dat type plastic verder zoeken? Het lijkt me ook aannemelijk dat jouw probleem letterlijk vergroot wordt omdat jij nu met een miniatuur werkt. Een mm op die schaal is natuurlijk het veelvoud van real life, waardoor het misschien gewoon onmogelijk is om helemaal perfect te krijgen 🙂