Trollenbol Wat voor folie / materiaal de Efteling nu precies gebruikt is me nooit duidelijk geworden. In een interview liet Lex Lemmens eens vallen dat het bij een Duitse firma vandaan kwam (en als ik het me goed herinner, dat die al niet meer bestaat).
Ik denk dezelfde folie als het bedrijf wat ik hierboven gelinkt heb. Tegenwoordig zijn er voldoende partijen die zoiets kunnen leveren, vooral als doel de theaters en beurspresentaties. Maar in 2003/2004 was het volgens mij een vrij nieuwe techniek dus wel knap dat ze daar terecht zijn gekomen vanuit de Efteling.
Uiteindelijk moet ik het toch houden bij het 2 mm glas, want het 1 mm glas is nogal fragiel en breekbaar. Dus ik accepteer maar de dubbele reflectie; het is immers maar een hobbyproject 😉
Ik heb nog wel de onverlaat toegevoegd. Bij miniatuur is het altijd wat moeilijk om het mooi te krijgen maar gelukkig kijk je het van een afstandje 😂

En deze week staat dit diorama de hele week buiten in Eindhoven voor de toevallige voorbijgangers (ja, ook in de regen, dus even kijken hoe dat gaat). Het viel me echter op dat mensen vaak niet de knop indrukken om het gebeuren te starten (de knop knippert, dus dat zou al uit moeten nodigen). Daarom heb ik maar een druk-de-knop-in-animatie toegevoegd en dat werkt wonderbaarlijk wel, maar het voelt wel echt als vloeken in de kerk: