Michael Ik ben benieuwd op welk rapport je deze uitspraak baseert want ik vind alleen maar dat ook Gemini door het plafond schiet zodra je video gaat renderen wat betreft stroomverbruik.
Een afbeelding en een video zijn dan ook twee totaal verschillende zaken 😉
Bron: https://www.sustainabilitybynumbers.com/p/ai-footprint-august-2025
Voor Video is het verbruik ongeveer 1000Wh voor 5 seconden. Dat is inderdaad nog steeds veel, maar wederom: Minder dan wat die kroket die je weg snackt verbruikt.
En hoewel AI voor veel onzin gebruikt word, denk ik dat de nuttige applicaties die het heeft behóórlijk opwegen tegen zo'n kroket (of frikandel als je daar meer van houdt). Al heb je van je snack natuurlijk wel langer dan 5 seconden.
Michael Nee dat is het niet. AI verbruikt naar verwachting eind dit jaar de dubbele hoeveelheid stroom als Nederland.
Nu is Nederland niet bepaald een grootverbruiker ten opzichte van een service die over de gehele wereld gebruikt word.
Michael eit is ook dat de Big Tech de wereld aan het volbouwen is met energie en waterslurpende data centrums.
Je bedoelt zo'n datacentrum waar ook dit forum op draait?? Of de website van de bron die ik hierboven geplaatst heb?
Anubite Nou het is toch on-topic. Want de Efteling wilt energie neutraal/positief zijn, maar door deze fratsen ga je dat niet redden.
Dat hangt van de uitwerking af. Op zich betekent energieneutraal eigenlijk niet meer dan dat je de CO2 voetdruk compenseert. Dat je daarmee volstrekt niet herstelt wat kapot gemaakt is, wordt volstrekt genegeerd.
Anyways: In de originele betekenis kun je het beetje AI wat de Efteling gebruikt redelijk gemakkelijk compenseren. De videos worden logischerwijze niet on-the-spot gerenderd. Althans: Ik ken nog geen systeem dat krachtig genoeg is om dat te kunnen (zeker niet op deze resolutie).
Ik vermoed dat het in realiteit een combinatie is van een standaard 3D rendering (zoals een poppetje dat reageert in een computerspel) waarvan het design (en misschien ook wel de bewegingen) door AI ontwikkeld is. Het kan dan wel reageren, maar slechts binnen een beperkt aantal opties. In die situatie render je de video's in principe maar één keer en gaat het om relatief korte videos. Het zal in de verste verten niet in de buurt liggen van - ik noem maar wat - zootropolis 2. Dus valt het best te compenseren.
Anubite Waar (lompe) dagbezoekers inspraak kunnen leveren zal altijd gekut zijn. Denk aan scheldwoorden maar ook decoyzinnen om het systeem te breken.
Schelden is al ontiechelijk achterhaald. Zelfs voor Generatieve AI herkenden de Google Assistant, of Siri dat gewoon. Zinnen om het systeem te breken zijn redelijk gemakkelijk uit te blocken door toegang tot systeemconfiguratie niet via stemmen toe te laten. Ook dat zou al lang geen issue meer mogen zijn.
Anubite Dus waarom zou een boom moeten inspelen op die bezoekers?
Omdat dit eigenlijk altijd al het hele concept was van Sprookjesboom. Hij loopt voortdurend te vragen naar reacties van het publiek. Zelfs als er geen publiek is. Dat breekt behoorlijk de illusie en juist een Efteling wil graag dat een illusie niet gebroken word. Ik denk dat dit een van de weinige goede voorbeelden is voor het gebruik van AI in entertainment-oplossingen. Te meer omdat een dergelijk systeem ook gewoon lokaal kan draaien op een simpele server binnen de Efteling zelf. Gezien het beperkte verbruik van moderne AI systemen lijkt het me ook niet noemenswaardig veel toe te voegen aan het totaal-verbruik van sprookjesboom.
QDude24 maar hier zet men al een volledig gethematiseerd scherm weg voor een test van filmpjes?
Nouja.. JA!. Gewoon een scherm neerzetten is niet op Efteling niveau en breekt de illusie nog meer dan de slechte rendering.
QDude24 maar wat test men dan? De beelden zijn al gemaakt.
Dat is een goede vraag!
Ik denk dat ze ook hier gewoon (en vooral) de interactie met het publiek testen. Wellicht dat daarom (nog) voor beelden gekozen is van lage kwaliteit: Simpelweg goedkoper. Enerzijds kan dit helpen om het AI model te trainen zodat het óók voor sprookjesboom gebruikt kan worden, anderzijds kan het zijn dat men in het algemeen test wat bezoekers van een dergelijk interactief element vinden.