Ik zeg toch als het voor mijn neus zou gebeuren en ja ik weet dat er ongelukken met de monorail zijn gebeurd en best heftige maar die heb ik niet zien gebeuren... Ik zou het risico niet nemen als ik het vlak voor mijn neus zie gebeuren.

Dream_wizard Wat is het verschil? 🙂 Ik zou er zo weer in stappen. Ook gedaan met The Smiler in Alton Towers 😃

• Niek vindt dit leuk.

Het verschil is dat je het ziet gebeuren, ik stap ook wel in de Smiler maar toch zal ik er over nadenken.. Weet niet wat het is maar ik twijfel wel...

Ik zit heel veel in stoeltjesliften en gondels en maak me hier altijd een beetje zorgen over. In sommige gondelbanen kom je echt met een noodgang het station in gevlogen en voel je precies waar ie de kabel verlaat. Ik heb wel eens een lichte touche gezien, maar dit is toch wel een serieuze kettingbotsing. Zorgelijk, al zou ik er gewoon weer instappen.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Jules maar dit is toch wel een serieuze kettingbotsing

Dat vraag ik mij echt af, volgens mij als er een gondel tijdens zijn "launch" zou terug rollen krijg je vrij snel dit, gewoonweg omdat andere gondels jou kant op komen, t hoeft denk ik echt niet heel hard te zijn gegaan om zo een "beeld" te krijgen denk ik.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Tonnie Dat vraag ik mij echt af, volgens mij als er een gondel tijdens zijn "launch" zou terug rollen krijg je vrij snel dit, gewoonweg omdat andere gondels jou kant op komen, t hoeft denk ik echt niet heel hard te zijn gegaan om zo een "beeld" te krijgen denk ik.

Ik kan de snelheid ook niet inschatten, maar dat vier gondels allemaal onder een bepaalde hellingshoek kwamen te hangen zegt ook wel weer iets over de tijd die verstreek. Normaal zou bij de eerste botsing al meteen alles stilgezet moeten kunnen worden. Hier is toch iets nog even doorgegaan wat niet de bedoeling was.

3 maanden later

Nu de Skyliner weer goed draait heeft Disney de bus diensten naar de verschillende resorts waar de skyliner komt gereduceerd. Wanneer je een van de volgende resorts verblijft zul je standaard bij de wachttijden borden de onderstaande berichten zien.

Disney’s Riviera Resort
        Disney’s Caribbean Beach Resort
        Disney’s Pop Century Resort
        Disney’s Art of Animation Resort

een jaar later

Goed ondertussen zijn er dus twee extra ongelukken gebeurt bij de Skyliner.

Dit is van 22 April

Vraag mij wel af, hoe dit zo vaak kan gebeuren? Iemand met kennis van dit soort systemen?

• Jules heeft hierop gereageerd.

Ik vind "ongeluk" wel een erg groot woord voor deze gevallen, het zijn beide (van wat ik van de foto's kan zien) wel op andere momenten dat er dingen gebeuren, maar ik zou t eerder storingen noemen.

Het recentste geval lijkt alsof 1 gondel niet aan de kabel kon koppelen en daardoor in de beveiliging valt (waardoor de volgende er tegen aan komt voordat de baan gestopt was), ik denk dat dit gewoon niet anders kan, t zal ook geen hoge snelheid zijn etc, maar je stopt dat hele systeem niet altijd zo snel denk ik.

Het eerdere geval lijkt dat er gondels door kunnen gaan (de rechter boog) en linksom een in-uitstap deel zit/
          Het lijk in dit geval erop dat de linker gondel te snel kwam (of de rechter te laat) waardoor deze tegen elkaar aan komen.

Hjalmar Vraag mij wel af, hoe dit zo vaak kan gebeuren? Iemand met kennis van dit soort systemen?

Normaal gesproken draaien dit soort systemen veelal maximaal tussen drie stations en slechts een paar uur per dag. Het probleem is Disney is dat 't erop lijkt dat ze hogere capaciteit per station draaien dan ik ooit gezien heb en dat ze bij opstoppingen of vertraging proberen om niet het hele systeem stil te leggen. Dat werkt niet altijd, waardoor je soms dit soort problemen hebt. Ik schrik er van dat het zo vaak misgaat hoor, maar Disney probeert wel iets redelijk ongebruikelijks te doen.

Tonnie Als glas breekt omdat gondels tegen elkaar aan slaan, valt dit voor mij niet echt meer in de technische storing categorie. Technische storing is wanneer het systeem aangeeft dat het niet werkt en zichzelf veilig stopt. Alle drie de foto's laten duidelijk zien dat het systeem moeite heeft met de hoeveelheid gondels en geen van allen is volgens mij op een veilig manier gestopt waar bezoekers gewoon netjes uit kunnen stappen zonder dat er evacuaties aan te pas hoefden te komen.

Als cabines die elkaar niet horen te raken botsen dan kun je inderdaad wel spreken van een ongeluk. Al zit er natuurlijk wel een gradatie in hoe ernstig deze botsingen zijn. Het lijkt er inderdaad op dat ze gewoon teveel karretjes door het station proberen te krijgen. Maar tegelijkertijd zou ik dan denken dat het computersysteem dan de boel vooraf al zou moeten stilleggen of in ieder geval vertragen om ophopingen of botsingen te voorkomen.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Hjalmar Als glas breekt omdat gondels tegen elkaar aan slaan

Op de fotos die je hier plaatst is sowieso niet te zien dat het glas stuk is, ook heb ik geen bewegend beeld gezien van wat je hier ziet.
                Feit is gewoon dat op die plekken in een kabelbaan een gondel echt geen hoge snelheid heeft, zeker in een geval zullen de gondels zelfs relatief langzaam gaan, in het andere geval kan er 1 accelereren naar de kabelsnelheid (en dan gebotst zijn), maar dan nog is dit geen hoge snelheid.

Daarnaast sneuvelen er dagelijks ramen door ongelukkige tikjes, het brengen als "omdat gondels tegen elkaar aan slaan" is de boel sensationeler opkloppen dan er echt aan de hand is, evenals suggereren dat mensen "geëvacueerd" moesten worden, je kan hier prima makkelijk uitstappen nadat de deuren open zijn.

Marvin Maar tegelijkertijd zou ik dan denken dat het computersysteem dan de boel vooraf al zou moeten stilleggen of in ieder geval vertragen om ophopingen of botsingen te voorkomen.

Ik kan mij voorstellen dat oa door kabellengtes en dat zo een baan gewoon ook een "remweg" heeft dat botsingen niet 100% uit te sluiten zijn, en wanneer dit met lage snelheid gebeurt is het in principe ook acceptabel dat dit kan gebeuren in bijzondere situaties.

Heel bizar dit. In Oostenrijk zie je deze systemen overal en draaien ze lekker door zonder problemen.

Vraag me af hoe vaak ze zich nog aan dezelfde steen gaan stoten!? Je zou er toch iets van moeten leren lijkt mij.