WJ14 Wij bezoeken met onze familie de Efteling weer jaarlijks sinds mijn ouders kleinkinderen hebben. Het viel zelfs mijn vader op dat de bebouwing op en na het Herautenplein een stuk dichter is dan in het begin van het bos. De kaalslag gaat dat niet versterken. Daarbij zijn vrijwel alle sprookjes echt wel met een duidelijke voorkant/aanlooproute ontworpen. Een dwaalbos maken haalt dan echt wel een deel van de beleving weg. Ik ben benieuwd of de 'sprookjesaorta' al een gelopen race is, omdat je toch ook wel hoort dat dat plan ook binnen de burelen flink wat voor- en tegenstanders kent. Het lijkt een soort afvloeisel van het hele 'wayfinding' project, waar we nu ook de nieuwe bewegwijzering en rijkvaandels aan te danken hebben. De geruchten hebben het echter wel over vrij ingrijpende logistieke aanpassingen, dus ik ben benieuwd wat daar de uitkomst van gaat zijn. Het staat of valt met een overkoepelende visie en complete aanpak. Alleen extra paden aanleggen gaat juíst meer onduidelijkheid scheppen. Dan zal er ook duidelijke bewegwijzering moeten komen, en op meer plekken een bosplattegrond. Ik ben benieuwd waar de ingang van de nieuwe sprookjesbibliotheek zich op gaat richten. Als het de bedoeling is dat we die vanuit de marskramer benaderen, dan gooien ze wel een en ander op de schop. Het bos is nu eenmaal een organisch gegroeid geheel, dat is lastig in een structuur te vangen.
Met de bestaande en recent aangelegde paden kom je al best aardig tot een goed te doorkruisen structuur. Als zeer frequente bezoeker voelt de slinger van Waterlelies tot Sprookjesboom het langst of willekeurigst. Je hebt minder bosgevoel zoals bij de oude sprookjes en tussen het showgeweld liggen Klein Duimpje en Repelsteeltje enigszins als vreemde eenden in de bijt. Een extra pad tussen de Indische Waterlelies en het Meisje met de Zwavelstokjes, haalt in elk geval die lange lus eruit. Op onderstaand kaartje heb ik de paden zoals die er nu liggen of zijn/worden aangelegd toegevoegd in wit. Het pad wat ik toe zou voegen in groen, inclusief een 'hart' of verdeelplein bij de poort van Doornroosje.
Deze hele structuur haalt m.i. alleen iets uit als de verschillende 'lussen' die je zo maakt, zich ook van elkaar onderscheiden. Dus als men er toch met de bezem door wil, zou ik de volgende plannen voorstellen;
- Verplaats de reus naar het (sluip)pad tussen Hans en Grietje en Doornroosje.
- Verplaats de Sprookjesboom naar de locatie van de reus
- Rondom het meisje met de zwavelstokjes komt zo plaats voor een verstedelijkt sprookjesgebied, waar ooit al plannen voor zijn geweest. Je zou het sprookjesstation als loertafereel toegankelijk kunnen maken en je creeërt een nieuwe invalshoek voor sprookjes in een op zich staande 'lus'. Daar komt de nieuwe ingang die men aan het aanleggen is nu ook op uit, maar die is wellicht tijdelijk.
- Sluit de opening tussen Trollenkoning en Prinses op de Erwt weer af. Dit is m.i. écht onduidelijk en zeker de Trollenkoning gedijt bij een dichter bos. Bovendien creeërt het een duidelijkere 'lus' met de kleinere buitensprookjes.