Japio Uitstekend idee. Persoonlijk had ik allang het theatertje verplaatst, eventueel zelfs naar buiten het bos, om op die plek een mooi gebiedje te maken in de vorm van een stadje. Het kan verschillende sprookjes als Hamelen huisvesten maar kan vooral als verdeelplein functioneren die toegang tot verschillende delen / routes van het bos geeft.
Wat betreft de Nachtegaal, late reactie maar wat intens zonde dat deze gaat verdwijnen. Het grootse decor, de fantastische uitbeelding van de Dood, fonkelende sterrenhemel en subtiel dynamisch lichtplan, het zijn allemaal elementen die dit voor mij tot een meestwerkje maken. Om nog maar te zwijgen over de vele prachtige details als de openende bloemen en de motjes in de lampionnen. Rustig kijken, luisteren en zelf ontdekken. Voor een paar minuten in de ban van een sprookje zijn.
Maar blijkbaar is het niet de moeite waard zoiets te behouden. Sterker nog, we krijgen er een "Sprookjesbibliotheek" voor terug. Bij die term denk ik direct aan het spel met de Sprookjessprokkelaar dat een aantal jaar terug in het Museum te vinden was. Met schermen, interactiviteit en de sprokkelaar als erin geforceerde IP. Het zal toch niet? Ik wil het niet te dramatisch formuleren, maar ik begin te denken dat de Efteling dusdanig aan het veranderen is dat het mij allemaal niet meer zo interesseert. De eigen stijl lijkt steeds meer plaats te maken voor wat het grote publiek aanspreekt. En hè hè, dat is goed voor de portemonnee, wat dat betreft begrijp ik het volledig. Maar het beeld van het park dat ik ooit had is langzaam maar zeker aan het verdwijnen. Het is dan niet langer dat éne park dat er bovenuit steekt, maar gewoon een van vele.