QDude24 Toch kun je je afvragen wat meer 'waarde' heeft. Ik denk dat meer mensen de Prinses op de Erwt voorbij lopen dan de Chinese Nachtegaal, eerlijk gezegd. Een buitentafereel is misschien duidelijker, het wordt niet perse beter bekeken of gewaardeerd. Er zijn natuurlijk ook nog maar weinig sprookjes die zó bekend zijn dat ze aan een enkel tafereel genoeg hebben om begrepen te worden. Er wordt in de Efteling ook weinig moeite gestoken in het reguleren van de bezoeker zodat die niet door kan lopen bij binnensprookjes. Denk aan een duidelijke wacht-indicatie aan de voorkant, en wellicht een afsluiting aan de achterkant. Een tourniquet bij het Meisje met de Zwavelstokjes lijkt me nog steeds heel prettig. Dicht zolang het sprookjes loopt, met duidelijk weergegeven hoe lang er nog gewacht moet worden, om dan even los te gaan.
Wil niet zeggen dat de Chinese Nachtegaal niet gedateerd was. Die vertelstem was bij opening al gedateerd en ik kan me voorstellen dat het gros van de mensen de échte nachtegaal nog nooit gezien heeft. Dat ze die niet duidelijker bij het raam op een tak zetten, heb ik nooit begrepen.
Wat ik mogelijk erger vind, is het nieuws dat men van het Sprookjesbos een soort wagenwiel-constructie wil maken. Als ze écht zowat na elk sprookje een kruising willen aanleggen haal je inderdaad wel héél veel charme weg. En je creëert een hoop sterfhuisconstructies, want als je écht een loos dwaalbos maakt zullen meer en meer sprookjes worden overgeslagen. Je merkt nu al dat de lus voorbij de Trollenkoning vaak echt uitgestorven is, nu er een enorme kaalslag voor Prinses op de Erwt is gemaakt. In redenering van de Efteling zitten dan de Zeven Geitjes en Draak Lichtgeraakt ook op een schopstoel. Immers zullen die verouderen, minder worden bezocht en minder populair worden.
Ik opteer voor een aantal routes die je kunt lopen en die duidelijker weergegeven moeten worden. Vanuit het poortje bij het Kasteel van Doornroosje kun je nu al vrij aardig het bos doorkruisen (rekening houdend met met de bestaande infrastructuur). Je hebt dan de 'oude' route, met de meeste outdoor-sprookjes (hier weergegeven in groen), een route met de meeste indoorsprookjes, hier weergegeven in paars, het Herautenplein (oranje) en natuurlijk het Sprookjesboomtheater (blauw). Als je van dat puntje meer een snijpunt maakt, en duidelijk 3 routes communiceert, maak je het bos ook behapbaar. Iemand die alleen de klassiekers wil zien, iemand die even binnen wil zijn of als je bijvoorbeeld WC's of horeca zoekt. En dan is er nog de mogelijkheid om er doorheen te struinen. Maar een wildgroei een kruisingen en paden, dat lijkt me geen goed idee. Je ziet dat nu al met de grote afsnijroutes die zijn gemaakt. Ik zou er dan ook voor opteren om de opening tussen Trollenkoning en Prinses op de Erwt weer te dichten en het pad tussen Hans & Grietje en het Sprookjesboomtheater te verduidelijken als begaanbaar pad.