Trollenbol En betreft Meisje met de Zwavelstokjes, kom nou. 🙂 Dat is objectief gezien op en top Eftelings en wellicht zelfs de meest geslaagde uitbeelding, zowel artistiek als technisch, in het bos.
Begrijp me niet verkeerd, het gebouw zelf is een van de mooiste gebouwen van het hele bos, alleen de vertelling zelf is, hoewel technisch hoogstaand, toch een sprookje wat niet helemaal in het bos past. Vooral door de zeer treurige ondertoon, waar op geen enkele manier een sprankje vrolijkheid in zit. En hier zit het probleem, gasten komen met hun kinderen zonder waarschuwing hier binnen, terwijl dit wel een van de op kinderen meest indrukmakende sprookjes is, in negatieve zin. Bij bijvoorbeeld de spiegel wordt wel gewaarschuwd. En mag zo’n dramatische vertelling dan helemaal niet, zeker wel op een manier, maar mij inziens niet als een van de grootste en technisch meest geavanceerde sprookjes. Daarnaast heb ik gewoon weinig met het sprookje zelf, waar ik het met andere sprookjes wel heb.
Maar mijn intentie was eigenlijk niet om een discussie te starten over het meisje met de zwavelstokjes, maar meer om aan te geven dat ik het persoonlijk niet ondenkbaar vind dat we net als we ooit afscheid moeten nemen van attracties, we ooit afscheid moeten nemen van een sprookje. Zolang er maar een waardige vervanger komt, en dus niet zoals toentertijd bij de Polka marina.