Ik zou het echt een gigantische misstap vinden, omdat je hiermee ook het DNA van de Efteling als park raakt tot in de kern. In de Efteling is altijd gebouwd voor de oneindigheid en alles droeg bij aan een soort gesamtskunstwerk aan creativiteit. Dat dit fundament nu zo wordt aangetast is erg pijnlijk, al is dit al langer aan de gang sinds de sloop van het Spookslot. Door deze acties en ingrepen wordt de Efteling steeds meer een ´normaal´ attactiepark en minder de plek die het altijd is geweest als een museum van herinneringen.
Over het sprookje zelf: prachtige uitbeelding, wat obscuur misschien en heftig maar juist dat is wat de Efteling altijd uniek heeft gemaakt: niet te gepolijst, soms wat rauw maar altijd in stijl. Ik denk dat de Chinese nachtegaal ook perfect in dit rijtje past. Creatief gezien vind ik het heel sterk hoe een aziatisch sprookje zo Eftelings is uitgevoerd met de verschillende gedeeltes van het sprookje en de inpassing in het bos. De populairiteit lijkt mij ook deels te komen door de slechte ligging. Met dezelfde strekking kun je ook het diorama bijv verwijderen. Dit beleid doet mij ook wel echt vrezen voor fata...
In KB is te horen dat het gebouw op zou zijn, maar het is amper 25 jaar oud en vind wel dat dit voor alles als excuus wordt gebruikt. Als je een gebouw echt wilt redden zijn er sowieso altijd genoeg mogelijkheden, maar bij dit sprookje is het helemaal ongeloofwaardig. Dan is onderhoud op zijn minst beroerd geweest de afgelopen jaren.