JeepeeB Ik dacht hier vroeger ook zo over. Ik vond het belachelijk dat de klanten het loon van het personeel moesten betalen. Maar ik heb mij ooit laten vertellen dat de prijzen van het eten daardoor lager zijn waardoor je dus in verhouding net zoveel betaald als in Nederland. Veel Nederlanders weten dit niet en zien de fooi als extra kostenpost maar dat is dus niet zo. Alleen in Nederland betaal je dus 1 prijs bv. 30 Euro. En in Amerika betaal je 25 Dollar plus 5 dollar fooi dus ook 30 dollar. Iedereen blij, klanten blij want ze worden goed geholpen, personeel blij want ze verdienen goed, en werkgever blij want de klanten zijn tevreden.
Overigens hoef je geen medelijden te hebben met het personeel dat ze zo'n laag basis salaris hebben want ze verdienen meer met dit fooisysteem als met een vast salaris.
Zelf geven wij meestal tussen de 15 en 20%. Of soms wat meer of minder, ligt ook aan de service of aan de afronding van een bedrag. Wij gaan het niet tot op de cent uitrekenen. Als we een rekening van 52 dollar hebben ronden we af naar 60. Maar als de rekening 50 dollar is leggen we ook 60 neer. Dus de ene keer is het procentueel meer dan de andere keer.
Overigens moet je de fooi berekenen over het bedrag voor de taxes. De meesten weten dat niet en het scheelt per maaltijd niet zoveel maar met 4 personen 3 weken lang is dat toch een aardig bedrag.
Tegenwoordig staan bij de meeste restaurants de fooien onderaan als hulpmiddel. Meestal 15, 18 en 20%. Bij duurdere restaurants soms ook 22%.
Let bij duurdere restaurants wel op of ze de fooi niet er al bij hebben geteld. In het begin hebben wij zo dus een aantal keer dubbel fooi betaald. 😴🫣Overigens kan je de fooi als ze die er al bij hebben geteld er af laten halen als je het er niet mee eens bent. Verder is het soms als je met 5 of meer bent dat je dan verplicht bent om fooi te betalen maar dat staat meestal op de kaart.
Tenslotte hoef je bv bij de mac ofzo geen fooi te betalen. Maar de laatste tijd zie je steeds vaker dat als je pint dat je eerst een schermpje krijgt of en hoeveel fooi je wil geven wat vroeger niet was.