TheOnlyRealColonel Sowieso betalen we in nederland al uit propertie veel belasting op vermogen
Ik wil geen vergelijking met andere landen starten, ik denk dat we moeten kijken hoe inkomsten worden belast binnen Nederland. Je kan op verschillende manieren inkomsten hebben. Bijvoorbeeld uit arbeid (gemiddeld 40 tot 55%), of uit vermogen. Waarbij we rekenen met een effectief rendement (en ik ben bekend met alle bezwaren, wat mij betreft is Box3 dan ook “stuk” in z’n huidige uitvoering). Dat betekent dat vermogen gemiddeld op 10-15% wordt belast over het werkelijke rendement (ik heb hiervoor chatGPT gevraagd een berekening uit te voeren om van fictief naar werkelijk rendement te komen). Maar dat wordt pas belast boven de 57.000 euro aan eigen vermogen. En bij gezinnen zelfs pas boven de 114.000 euro. En dat is van vermogen dat je daadwerkelijk bezit. Vermogen door overwaarde van de woning telt dus pas mee als je de woning hebt verkocht (en niks terugkoopt).
Je ziet dus dat arbeid 4 tot 5x zo zwaar wordt belast. Ik heb bij het CPB gezocht naar de doorsnee van eigen vermogen van Nederlanders. Het gemiddelde eigen vermogen van Nederlanders ligt op 114.000 euro. Dat komt dus overeen met de vrijstelling van eigen vermogen voor je belasting gaat betalen. Maar let op; in dit cijfers zit de waarde van het huis. En die wordt anders belast. Als we die eruit halen dan blijft slechts 22.000 euro aan vermogen over. En dat is per huishouden. Gaan we uit van twee personen is dat dus 11.000 per persoon.
De meeste mensen krijgen echt nooit te maken met heffingen in box 3, maar wel te maken met heffingen op arbeid. En die groep betaald dus 4 tot 5x zoveel meer belasting over hoe ze inkomen krijgen om van rond te komen.
De cijfers van het CBS werken met medianen. Dus als je er vanuit gaat dat de mediaan 50% is. Als je dat doorrekent kom je uit dat we dus 7,2 miljoen mensen hebben die minder eigen vermogen hebben dan de mediaan. Alleen we weten ook allemaal dat vermogen ongelijk verdeeld is (de rijkste 10% bezit 60% van al het vermogen). Dus daar kan je best nog een flink aantal mensen bij optellen.
Dus ongetwijfeld dat Nederland in verhouding tot het buitenland vermogen al zwaarder belast, alleen als je kijkt naar hoe inkomsten zijn belast in Nederland is inkomsten uit vermogen echt peanuts in verhouding tot arbeid. En als we de cijfers erbij pakken dan heeft een heel groot percentage van de bevolking dus nooit te maken met belasting op vermogen. Wat me dus tot dezelfde conclusie brengt:
Michael We willen ons graag rijker voelen dan dat we feitelijk zijn
En let op, ik generaliseer hier hè. Sommige zijn wel echt daadwerkelijk rijk genoeg dat ze de ellende van fictief rendement in box3 hebben, of de problemen hebben van @TheOnlyRealColonel benoemd.
PS:
Ik heb deze pagina als bron gebruikt voor de cijfers
https://longreads.cbs.nl/materiele-welvaart-in-nederland-2024/vermogen-van-huishoudens/