@Njit @Ricardo1987 Oprecht: wat tof om een stukje zelfreflectie en vergeving te zien op het internet!
Ricardo1987 maar de grootste reden is toch wel, en het doet me zeer om het te zeggen, ik zelf leef op de armoede grens, niet vanwege mijn eigen schuld... maar door medische problemen.. Als ik naar de punten van D66 kijk.... gaat mij dat toch echt niet bepaald helpen in de toekomst... b.v het afschaffen van de toeslagen... het tarief op inkomsten belasting... het verhogen van de zorgpremie en eigen risico... (ik ben op 10 januari al door me eigen risico heen, waar ik nu al problemen mee heb om te betalen) .. het verlagen van WW en uitkeringen... waar ik helaas op moet vertrouwen om maandelijks rond te kunnen komen...
Wat je hier typt is eigenlijk precies waarom ik links stem. Ik heb zelf het geluk niet ernstig ziek te zijn, maar ik weet dat dat iedere dag kan veranderen. Tweeënhalf jaar terug kreeg ik bijvoorbeeld te maken met een depressie terwijl er daarvoor geen enkel teken was dat dat zou kunnen gebeuren. Ik heb daardoor ook twee jaar op slechts een laag pitje mee kunnen draaien in de maatschappij. Gelukkig kan dat in Nederland omdat we een sociaal vangnet hebben, waarbij je bijvoorbeeld een uitkering krijgt, of verreweg het grootste deel van de ziektekosten niet zelf hoeft te betalen. Mensen zoals jij en ik zoals ik er de afgelopen twee jaar bij zat worden in Nederland beschermd. En ik vind dat heel waardevol en wil daarom graag het sociale systeem behouden en waar dat kan zelfs verbeteren.
Het zijn de linkse partijen die daar goed bij aansluiten. Dat is logisch, want het hele idee van een sociaal vangnet is links. Links staat voor een sociale maatschappij waarin de overheid en mensen elkaar helpen. Dat de rijkeren meer van hun inkomen inleveren dan de mensen die gemiddeld verdienen, zodat van de belasting mensen die bijvoorbeeld chronisch ziek zijn hier ook kunnen leven. Rechts staat voor een liberale maatschappij, waarbij iedereen zijn eigen broek op moet houden. Als je rijk bent, dan blijf je heel rijk. Heb je een gemiddeld inkomen, dan kun je rijk worden door heel hard te werken. Maar als je arm bent, bijvoorbeeld omdat je chronisch ziek bent, dan blijf je arm. De overheid gaat je in ieder geval niet helpen; dan had je maar harder moeten werken.
Ik vind het niet kunnen dat er mensen zijn in Nederland die weetikveel hoeveel huizen hebben, dat er mensen zijn die meerdere keren per jaar een aantal weken op vliegvakantie gaan, en dat er van over de hele wereld hier bedrijven naartoe komen en gigantische datacenters neerzetten omdat ze hier lekker weinig belasting hoeven te betalen, terwijl jij en je dochtertje op de armoedegrens moeten leven. Het klópt gewoon niet. Het is niet alsof jij iets aan je situatie kan doen. Jij hebt er ook niet voor gekozen.
Daarom stem ik links, want linkse partijen willen de welvaart die er in Nederland t is beter verdelen. Laat mensen met meerdere huizen het maar doen met een huisje minder als dat betekent dat twintig gezinnen zich niet iedere week zorgen hoeven te maken over of ze wel eten kunnen kopen.
Toeslagen: zelfde verhaal. Met de toeslagenaffaire hebben we gezien dat het systeem omdat het zo ingewikkeld is de levens van mensen kapot kan maken. Daarom wil D66 bijvoorbeeld het toeslagenstelsel hervormen. Niet weghalen, maar versimpelen, zodat het makkelijker bruikbaar wordt.
Inkomstenbelasting: volgens mij willen alle linkse partijen de belasting op inkomen verlagen voor de lagere inkomens. En dat vervolgens weer compenseren door de belasting op hogere inkomens te verhogen. Nu is dat namelijk erg scheef en betalen hoogste inkomens relatief gezien minder belasting dan de lage.
Het verhogen van de zorgpremie ligt in handen van de zorgaanbieders. Het overlaten van de zorg aan 'de markt' is een rechts idee bij uitstek. Linkse partijen vinden nog wel eens dat de overheid de zorg weer gewoon moet regelen, zodat de verhoging van de zorgpremie niet voor de helft verdwijnt in de portemonnee van een directeur ergens.
En linkse partijen willen juist zorgen dat het minimumloon stijgt, omdat de inflatie hoog is en daardoor boodschappen duur. En ze willen dat ook de uitkeringen meestijgen, zodat mensen die niet kúnnen werken ook hun boodschappen kunnen blijven betalen.
Zelfs op migratie heeft bijvoorbeeld GL/PvdA een goed plan om de kosten te verminderen: meer asielzoekerscentra bouwen. Daarvan zijn er de afgelopen tien jaar (onder rechts beleid dus) nogal veel van afgebroken omdat ze 'niet meer nodig waren'. Daardoor moeten er nu iedere avond touringcars en hotels afgehuurd worden omdat de azc's die nog wel open zijn vol zitten en dat kost heel veel geld. Een azc is enorm karig, dat bouwen kost niet zoveel tijd en geld. Alles is voordeliger dan de bussen en hotels die nu gebruikt worden.
Het belangrijkste is dat linkse partijen ook buiten de verkiezingen om strijden voor alles wat ik hierboven noem. Veel moties voor sociale zaken worden echter meteen afgeschoten omdat Nederland voornamelijk rechts stemt. Rechtse partijen hebben er nogal een handje van om rondom de verkiezingen heel 'linkse' plannen te presenteren, maar vervolgens tegen 'linkse' moties te stemmen. Zeker met een grote PVV zoals de afgelopen jaren was er een meerderheid geweest voor socialer beleid als de PVV zich aan haar verkiezingsprogramma had gehouden.
Linkse partijen zijn echt zo slecht nog niet, tenzij je miljonair bent: dan kun je wel beter rechts stemmen.