Dan heb ik je verkeerd begrepen (waarschijnlijk door je zeer uitgebreide argumentatie over hoeveel rendement een groot vermogen je kan opleveren).
Maar goed, dan zijn we het oneens over een vermogensbelasting. Dat kan. Ik vind dat de overheid in principe van je vermogen zélf moet afblijven, ongeacht hoe je het bij elkaar hebt gekregen (behalve crimineel geld natuurlijk).
Je stelt dat een groot vermogen vaak tot stand is gekomen door 'het vermogen te laten werken' (maar daar is juist die vermogensrendementsbelasting voor) of een erfenis (daar is een erfbelasting voor). Dus de manieren om je vermogen 'makkelijk' te laten groeien worden al belast. Dan moet je niet het vermogen zelf óók nog eens gaan belasten vind ik.
En begrijp me goed he, ik vind types als Elon Musk en andere multimiljardairs óók geen goede zaak. Dat zijn ongezonde excessen die we in Nederland gelukkig niet veel hebben.
Michael Overigens is Nederland groot geworden door migranten.
Dat is waar. Maar: dat was wel in een tijd waarin we geen verzorgingsstaat kenden; wie hier kwam móest wel integreren, werken en meedoen in de samenleving. Anders had je geen geld en dus geen eten; een goede stimulans. Daarbij komt nog dat de immigranten grotendeels uit andere delen van Europa kwamen en dus meestal in grote lijnen dezelfde religie hadden.
Allemaal zaken die nu niet meer opgaan. We zien nu dat veel migranten een groot beroep op de verzorgingsstaat doen, zonder daar direct aan bij te dragen (dat kan pas na een integratietraject, het vinden van een baan, etc.). Dat is niet de schuld van individuele migranten, maar het is wel iets dat het beperken van immigratie op de huidige manier op den duur noodzakelijk maakt.
Michael We hebben al decennia te weinig aanwas door geboorte
Dat klopt. Maar dat los je niet op met doorgaan met immigratie op de huidige manier, want de arbeidsparticipatie van veel groepen migranten is zelfs na vele jaren in Nederland nog bedroevend laag. En intussen worden deze migranten óók ouder, wat het vergrijzingsprobleem alleen maar vergroot.
Nu nemen we een afwachtende houding aan en hopen maar dat immigranten uiteindelijk een bijdrage gaan leveren. Ik zie dan meer in het gericht binnenhalen van groepen waaraan we in de samenleving behoefte hebben. Daarmee kunnen dan goede afspraken worden gemaakt over óf en onder welke voorwaarden ze na een aantal jaren werken in Nederland blijven of weer terug gaan naar hun vaderland.
Randomnickname95 Leuk feitje en iets wat toch ook wel de hypocrisie in het migratiedebat blootlegt. Eind 19de begin 20ste eeuw migreerden europeanen massaal, veel meer dan de migratiestromen die we nu kennen. Zo’n 50 miljoen!!! Europeanen zochten in die tijd hun geluk ergens anders (oa noord-amerika, oceanië en delen van afrika).
Ja, maar die gingen daar wel meteen aan de slag (begonnen bv. vaak een boerenbedrijf)! En dat is iets wat nu te weinig gebeurt, zie wat ik hierboven schreef over arbeidsparticipatie. En ja, er zijn een heleboel migranten waar dat wél gelukt is, maar de groep die niet bijdraagt is gewoon te groot nu. En dat helpt niet om het draagvlak voor immigratie in stand te houden.
Michael Kortom, de ophef over de HRA is voor de bühne. Het gaat om elf miljard euro per jaar die gratis worden uitgestort over huizenbezitters. De hele argumentatie waarom het bestaat is al decennia achterhaald. We moeten die pleister eraf trekken met elkaar, want behalve een subsidie op huizenbezit waar de rijkste (hypotheken boven het half miljoen) het meest van profiteren is het niet. Die elf miljard euro stop ik liever in een serieuze verlaging van de inkomstenbelasting.
Eens! De vraag is wel: gaat die verlaging van de inkomstenbelasting er ook daadwerkelijk komen als de hypotheekrente-aftrek wordt afgebouwd? Dat wordt nu wel beloofd, maar die garantie is er natuurlijk niet. De kans is groot dat er straks toch een of andere tegenvaller moet worden opgevangen o.i.d.
Idealiter zou het hele belastingstelsel in één keer hervormd worden, zodat ook alle complexiteit rondom toeslagen etc. tot het verleden behoort. Maar dat is een langjarige operatie en, zoals hier al eerder terecht werd vermeld, de politiek is helaas niet zo goed in lange termijnplanning.