Ik vind 't lastiger dit jaar, maar ik heb er wel zin in een keuze te maken. Ik kreeg toevallig gisteren de email met mijn stembiljet dat ik als kiezer in het buitenland mag printen, invullen en opsturen naar Den Haag.
Als kiezer uit het buitenland is er veel dat vooral betrekking heeft op familie en vrienden die nog wel in Nederland wonen en ik kies deels met hun situatie in mijn achterhoofd, maar er zijn ook thema's die wel impact op mij hebben. Ik heb alleen een Nederlands paspoort en ik wil niet uitsluiten om ooit weer in Nederland of Europa te wonen.
Uniek voor mij is dat - onder voorbehoud, ik ben nog druk de details de details aan 't bestuderen - de recente veranderingen aan de vermogenswinstbelasting voor mij problematisch zijn in combinatie met hoe pensioensparen (als immigrant) in de VS werkt. Ik vind de bovenste discussie daarom ook heel interessant.
Ik ben geen tegenstander van vermogensbelasting, maar in de VS moet je pensioen grotendeels zelf opbouwen, waardoor ik bij terugkeer in Nederland dubbel belast zou worden (zowel op de verkoop in de VS over gerealiseerde winst als over niet-gerealiseerde jaarlijkse winsten in Nederland).
Het probleem is beetje dat de enigszins beste oplossing voor mij bij een partij zit waar ik mezelf nooit op zie stemmen, hoewel ik bij 't Kieskompas deze partij onverwacht wel in mijn top drie had. De partij die bovenaan mijn Kieskompas staat wil zelfs snijden in voordeel voor pensioenopbouw voor hogere inkomens. Ik besef heel goed dat dat een uniek probleem is, maar ik vermoedde dat 't wel de moeite waard was hier te delen.
Randomnickname95 Waarom mag iemand die zijn geld voor zich laat werken ook niet flink belast worden?
Dit wil nog wel even aanstippen.
Er zit een groot verschil tussen vermogensbelasting en vermogensrendementbelasting. Ik ben niet per se tegen een van de twee, maar het moet wel redelijk zijn. Het probleem met beide belastingen is dat je belastingafdracht vraagt over middelen die niet per se liquide zijn. Nu is dat voor een multimiljonair misschien zo lastig niet, maar iemand uit de middenklasse die zuinig is geweest, hard heeft geïnvesteerd en zijn huis bezit, die moet dan alsnog jaarlijks een serieus bedrag ophoesten wat ze misschien cash niet hebben staan. Als je dat moet doen door investeringen te verkopen ondermijn je de passieve inkomsten waar je jarenlang als investeerder wel voor gewerkt hebt.
We kunnen over de percentages discussiëren, maar het lijkt me logistiek gezien een verbetering als je investeerders vooral belast op 't moment van de verkoop van de investering of als er anderzijds handel plaatsvindt. Iemand die zijn hele leven netjes gespaard heeft en twee ton in de markt heeft staan moet in een goed jaar ineens duizenden euro's gaan vinden om de belasting te betalen over rendement waar ze (nog) niets mee wilden doen. Dat vind ik absurd en al helemaal als je 't niet aanpast aan inflatie.