@Sjiebert @Progress Jullie werpen idd een interessante politicus op, Bontebal. Ik zal zelf niet op het CDA stemmen. Ik stem duidelijk progressiever. Maar Bontebal lijkt een belangrijke speler te worden deze verkiezingen en ook bij de formatie lijkt hij een sleutelfiguur te worden. Hij weet zich goed te positioneren als het redelijke alternatief, tussen alle polarisatie. Echter, weet hij inhoudelijk, visie en inhoudelijke oplossingen voorlopig vooral heel erg op de achtergrond te blijven, en vooral de kaart van de redelijke politicus tussen alle populisten te spelen. Nu vraag ik me 2 dingen af:
-CDA heeft van oudsher erg de reflex als eerste naar de VVD te kijken om samenwerking met PvdA te vermijden. Hierdoor blijft vaak de rechtsere kant van de CDA over en minder de sociale kant. Zou Bontebals eigen ideologie als zijn invloed op de Partij zo zijn, dat hij Nederland socialer durft te maken ondanks de druk om geen 'rechtse' stemmers af te stoten bij de volgende verkiezingen?
-In voorgaande kabinetten bleek het CDA toch vaak zwakke knieën te krijgen als er echt moeilijke beslissingen moesten worden genomen. Bij teveel kritiek uit de achterban, bijvoorbeeld de boeren, werden noodzakelijke hervormingen en moeilijke beslissingen toch al vaak weer afgezwakt of verdwenen helemaal. Te vaak dat men helemaal niet wilde, bang voor de eigen kiezer of dat er in eerste instantie wel goede intenties waren maar de keutel al snel weer werd ingetrokken (opnieuw zie uitkopen boeren bij het laatste kabinet Rutte IV). Heeft Bontebal wel de politieke moet moeilijke beslissingen te nemen, die eventueel niet gelijk gewaardeerd zullen worden bij de eigen achterban? Omdat Bontebal haast altijd nodig gaat zijn voor formatievorming, af het nu over links, midden of rechts gaat, Bontebal zal getalsmatig bijna altijd nodig zijn.
Ook als niet CDA stemmer ben ik zeer benieuwd of Bontebal vooral veel vorm is (beleefd en redelijk ogend) of ook een politicus is met de moed om problemen voor de lange termijn op te lossen.
Met dat laatste komen we eigenlijk bij het belangrijke thema van deze verkiezingen. Blijft Nederland hangen in populisme of lukt het de kiezers om over deze oneliners te kijken? Komen politici weg met leugens, na leugens, na leugens (sorry, ik kan hem niet laten) of kiest de kiezer toch voor integriteit bij de politicus ipv deze valse oneliners? Gaan we voor lange termijn visie of blijven we de komende jaren weer hangen in de waan van de dag? (vaak zelf gecreeërd door de politici zelf) Gaan we door me polariseren of gaan we voor een Nederland waar iedereen zich thuis voelt, iedereen gelijke kansen heeft, waar werken loont en vermogens meer belast worden? Gaan we voor een Nederland waar bedrijven volop kansen krijgen, maar ook een fair share moeten bijdragen aan de energietransitie en het klimaat?
Nog een klein voorbeeld van de kortzichtigheid van populisten:
-klimaatverandering ontkennen. Maar als je serieus tegen migratie bent, zou klimaat beleid je hoogste prioriteit moeten hebben. Wat denken deze politicus wat er gebeurd als er hele delen van de planeet onbewoonbaar worden? Juist, er zullen migratiestromen opgang komen.
-Geef weinig geld uit aan asielopvang, en werk goede regelgevening over de opvang tegen (spreidingswet). Wat krijg je dan, idd overvol ter Appel en mensen die zelfs buiten moeten slapen. En dan zeggen dat we een Asiel probleem hebben, we overladen worden en het echt de spui gaten uit loopt. Vervolgens maak je het deze echte vluchtelingen extra moeilijk doordat ze alles zelf moeten regelen, Nederlandse les, zoek zelf maar uit. (ik zou een heel verhaal willen typen over hoe het wel moet, maar dat gaat wat ver).