We weten nog niet hoe de verkiezingen gespind gaan worden. De PVV zal zoals altijd vinden dat asiel hét grote thema is. Andere partijen zullen inzetten op wonen of sociale zekerheid. Welk thema uiteindelijk de boventoon gaat voeren zal de komende weken beslist worden door de media met hun debatten onelinershows.
Voor mijzelf is het thema echter glashelder: het in stand houden van de democratie en rechtstaat. Het sluimerde al heel wat jaren in heel wat politieke partijen, maar de afgelopen kabinetsperiode hebben we bijna dagelijks kunnen lezen hoe één van de regeringspartijen de democratie naast zich neer wenst te leggen. Of het nu de vermaledijde asielnoodwet is om het parlement mee te omzeilen, of de diverse wetsvoorstellen die ondanks een diep rood advies van de RvS alsnog koppig doorgedrukt worden, of het ongefundeerd benoemen van organisaties als terrorisme. Geert Wilders die mensen aanmoedigt tot rellen, Dilan Yesilgöz die wekelijks weer met een nieuwe leugen in opspraak komt in verwoede pogingen om de macht van haar partij te redden, en Caroline van der Plas die deze week nog in een radio-uitzending zat te vertellen dat 'alles' wordt tegengewerkt vanuit instanties als de RvS, omdat daar 'voornamelijk D66 mensen' zitten en dat het beter zou zijn het hele orgaan te ontmantelen.
Iedere partij die anti-democratisch bezig is, of dat nou actief of passief is, die is voor mij geen optie. Ik hecht teveel waarde aan mijn vrijheid en veiligheid van meningsuiting, de persvrijheid, de objectieve rechtspraak en de bescherming van de minderheden.
Met de normalisering van autocratisch gedachtengoed in Den Haag is het voor mij 'gelukkig' wel een stuk makkelijker geworden om uit te vogelen welke verkiezingsprogramma's ik niet hoef te lezen. PVV, BBB, VVD, JA21, FvD en in mindere mate SGP en Denk vallen voor mij af.
Waar ga ik dan wél op stemmen? Dat weet ik nog niet; daarvoor moet ik eerst wat programma's doornemen. Naast een degelijke democratische partij zoek ik een partij die met een integraal en praktisch uitvoerbaar plan komt om de diverse problemen doelmatig aan te pakken. Nederland staat al enkele jaren stil, waardoor de ooit behapbare problemen die de afgelopen decennia (al dan niet beleidsmatig) zijn gecreëerd zijn verworden tot een grote kluwen garen. Één knoopje oplossen gaat het land niet vooruit helpen: we hebben echt een breed en goed doordacht plan nodig.
Twee jaar terug trof ik dat bij GL/PvdA, helemaal nadat dat verkiezingsprogramma positief doorgerekend werd. Als dat weer het geval is, dan is de kans groot dat mijn stem weer die kant uitgaat.
"Ja, maar dan stem je op Timmermans en dat vind ik zo'n vervelende man." Aldus mijn moeder dit weekend.
Laat dat de basis zijn voor mijn stemadvies aan anderen. De zorgeloze jaren dat we het konden veroorloven niet op een partij te stemmen omdat we het poppetje vervelend vonden, die zijn voor voorbij. Lees door wat partijprogramma's, bekijk op Partijgedrag.nl hoe die stroken met het stemgedrag van de partijen de afgelopen jaren en negeer de rest van het verkiezingscircus. Een poppetje gaat Nederland niet beter maken, een goed doordacht plan wel.