BlueSpirit Pieter Cornelis heeft hier inderdaad verschillende onderzoeken voor gedaan en ook zijn boek "Investment Thrills" geschreven voor de branche. Als ik het me goed herinner komt het eigenlijk neer op een wiskundig model om te toetsen of de investering de juiste vruchten afwerpt. Dit is enerzijds afhankelijk van de hoogte van de investering, maar ook of het past bij de doelgroep en type park. Bigger, is dus niet altijd better 😉
Klopt helemaal. Maar het grappige vind ik, als je een keer in gesprek gaat met Pieter, dat hij de eerste is om te erkennen dat je het effect van een investering eigenlijk niet kan voorspellen. Er zijn zó veel factoren die een rol spelen, en waar je deels totaal geen invloed op hebt (zoals bijvoorbeeld het weer gedurende de eerste zomer dat een attractie open is), dat je niets met zekerheid kan zeggen.
Een vergelijking zoals Pretparkgenot maakt zegt dan ook niet zoveel. Uiteindelijk is bijvoorbeeld de grootste sprong die de Efteling ooit gemaakt heeft in bezoekersaantallen niet te danken geweest aan een nieuwe attractie, maar aan de start van de AH-actie. Of kijk naar Thorpe: het management van Merlin vond Saw een succes en Swarm een flop, omdat Saw een piek in bezoekersaantallen heeft gegeven en Swarm niet. Maar 10 jaar later is Swarm wel een van de hoogst gewaardeerde achtbanen in het park waarvoor bezoekers terugkomen en Saw niet. Wat is dan écht de meest waardevolle investering geweest?