Pretparkgenot Er zijn natuurlijk ook factoren zoals het weer, maar toch ...
Arthur the Ride - Europa-Park
Van 4.900.000 in 2013 naar 5.500.000 in 2015.
Symbolica + Loonsche Land - Efteling
Van 4.764.000 in 2016 naar 5.400.000 in 2018.
Ratatouille - Walt Disney Studios
Van 4.470.000 in 2013 naar 5.050.000 in 2015.
Je noemt hier attracties die niet geheel representatief zijn voor de dark ride industrie. Alle drie hebben namelijk een budget gehad waar Toverland moeilijk tegenop kan. Voor zelfs de goedkoopste van de drie (Arthur, €25 miljoen) moet Toverland diep in de buidel tasten. Toverland heeft nog nooit een enkele attractie van €25 miljoen neergezet. Daarnaast is Arthur ook nog eens een achtbaan, wat geen eerlijk vergelijk maakt als je punt juist is dat je dark rides af wilt zetten tegenover achtbanen. Je geeft netjes aan dat de opening van Symbolica gelijk viel met de opening van Loonse Land. Daar zit ook een enorm aandeel van de gestegen bezoekersaantallen in. En dan heb je nog Disney.
Wat ook opvalt is alle drie de parken die je noemt al 20 jaar een stijgende lijn van bezoekersaantallen hebben. De cijfers van Europa-Park gaan opvallend alleen maar omhoog (coronajaren 2020/'21 uitgezonderd), ook in jaren zonder nieuwe attractie. De cijfers van de Efteling schommelen iets meer, maar ook daar zie je dat de bezoekersaantallen in bijvoorbeeld 2014 stegen, zonder dat er een noemenswaardige attractie bij kwam. In 2007 opende De Vliegende Hollander. Het park rapporteerde in 2007 en 2008 hetzelfde aantal bezoekers als in 2006: 3,2 miljoen.
Je moet als park zijnde continue werken aan verbetering en vernieuwing. Als je dat goed doet, dan zal je vanzelf een stijgende lijn zien. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Maar bekijk the bigger picture. Het komt niet door één attractie. Vroeger (jaren '90 en daarvoor) moest een park praktisch ieder jaar met iets nieuws komen. We leven al langer niet meer in die tijd. Attractieparken kunnen prima teren op eens in de paar jaar iets nieuws. Daardoor lijkt ook het effect van de nieuwe attractie op de bezoekersaantallen te vervagen. Maar je zou je ook kunnen afvragen wat dan het eigenlijke effect voor de 00's was.
Maar hoe dan ook, de voorbeelden die jij noemt zijn out of Toverland's league. Je moet een dark ride voor Toverland toch echt meer in de categorie gaan zoeken van Popcorn Revenge, Snorri Touren, Baziliszek en Ghostbusters 5D. Dit zijn dark rides die allen onder de €10 miljoen hebben gezeten (al weet ik dat van Snorri niet zeker, ik kan zo snel geen budget vinden). Misschien dat het budget van Toverland iets hoger zit, maar ik zou hier even vanuit gaan. En dit zal ook gewoon helemaal prima zijn. Het is Toverland's eerste dark ride (het dark ride gedeelte van Merlin's Quest even daar gelaten) en ik weet zeker dat ze er iets heel leuks van kunnen maken. Het probleem is wel dat deze dark rides niets zo spectaculair zijn als de voorbeelden die jij geeft. Het gaat lastig zijn om ze te promoten. Attracties als Snorri Touren en Popcorn Revenge zijn ook niet groots gepromoot door de parken. Iets wat moeilijk te promoten is, gaat vrijwel nooit een uitslaand succes worden.
Zo'n dark ride heeft wel een ander groot voordeel: het complimenteert eigenlijk het gehele attractieaanbod van een park. Een dark ride is een intiem avontuur wat je beleefd met alleen de mensen die op dat moment in jouw voertuig zitten. In achtbanen, waterbanen of flatrides, heb je toch altijd mensen om je heen (zeker in Toverland). In een dark ride rij/vaar je het station uit en je bent 'alleen'. Het zet een sfeer neer wat mensen bij blijft. En sfeer is waar mensen voor terugkomen, ook als er geen nieuwe attractie is. De impact van een dergelijke dark ride, moet je niet in een jaar bekijken, maar in de jaren erna.
Ik ga het gaaf vinden als Toverland mij verrast en met een grote schaal dark ride komt (Symbolica, Piraten in Batavia, etc.) maar ik zie dat niet gebeuren. Daarnaast geloof ik niet dat dat het juiste pad is voor Toverland. Beginnen met een kleinschaligere dark ride en dan kijken wat de toekomst brengt.