Michael Het komt, denk ik, voort uit een verkeerde wijze of volgorde van denken. Er is duidelijk een keuze gemaakt om droptorens toe te voegen als knipoog naar de Baron. Helder verhaal. Vervolgens zoekt men, omwille van verhaal en gebiedsontwikkeling, naar een haakje om de op-en-neer gaande beweging van die torens te verklaren. En daar komt men bij het schoorsteen vegen uit. Iets wat ook nog wel bij de mijnbouw past. Alleen vervolgens gaat dit hele idee verloren doordat de torens náást de schoorsteen komen te staan en je er dan allerlei kunstgrepen op moet loslaten om het recht te breien. Hadden ze die torentjes dan ín schoorstenen moeten plaatsen? Natuurlijk niet, want dan is het hele idee van kinetica weg. Het is alleen weer die denkfout die de Efteling keer op keer maakt om alles maar te willen verklaren, en het daarmee nodeloos ingewikkeld te maken.
Daarbij vind ik alles heel netjes uitgevoerd, maar durf ik ook wel te beweren dat er attracties van dit type zijn die origineler en leuker zijn aangekleed, vaak zelfs in kleinere parken waar men creatief moet zijn met de middelen.