Waar ik voor de bouw nog lichte zorgen had over hoe in deze hoek één of zelfs drie attracties zouden passen zonder dat het gepropt zou aanvoelen en er veel groen zou verdwijnen, vind ik dat het eindresultaat verrassend goed is uitgepakt. Het voelt nergens alsof het de doorstroom belemmert of in de weg staat, en het doet ook geen afbreuk aan de Baron. Sterker nog, ik denk dat de natuur in deze hoek op de langere termijn juist een boost gaat krijgen. Uiteindelijk blijkt dit een perfecte plek te zijn geweest voor een infill.
Ook de uitvoering van de attractie zelf vind ik geslaagd. Het voelt niet misplaatst binnen het verder vrij realistisch vormgegeven mijncomplex van de Baron. Is het een origineel en diep doordacht ontwerp? Niet echt, maar dat hoeft voor een infill ook niet per se. Wat mij betreft had het hele schoorsteenveger-verhaal zelfs achterwege mogen blijven, omdat dat het juist iets minder geloofwaardig maakt. Waarom zouden wij een schoorsteenveger helpen met drie complexe kranen? De attractie had ook prima gewoon als gethematiseerde attractie kunnen bestaan, zoals dat voor veel bezoekers nu alsnog zo zal voelen. De Polka Marina was tenslotte ook een simpelere attractie met thematisatie, en die eenvoud mag er wat mij betreft soms gewoon zijn. Zolang het geen afbreuk doet aan het themagebied en de grotere attractie, waar storytelling wel belangrijk is, hoeft het niet altijd groots en complex te zijn.
De schoorsteen en schoorsteenveger van Hoogmoed zijn wel weer een typisch Eftelings tafereel en ook mooi uitgevoerd. Ook de twee luchtschachten vind ik erg geslaagd; wat mij betreft mogen ze dat soort elementen op meer plekken in het themagebied toepassen. De wachtrij is verzorgd aangelegd, met veel leuke details om te ontdekken (zoals de kolen overal). De karretjes zijn leuk vormgegeven en de tandwielen bovenop de torens storen mij niet zo, ze geven juist een speelse toevoeging aan de showelementen. Ik verwacht dat bij Hoogmoed overigens in de toekomst nog wel het een en ander aan showelementen toegevoegd gaat worden, denk aan mist, maar zeker ook voor de avond met verlichting.
Wat mij betreft mag de Efteling vaker op deze manier uitbreiden met infills: zolang het niet geforceerd voelt binnen het themagebied en er voldoende ruimte is. Hier komt alles mooi samen en pakt het goed uit. Tegelijkertijd heb ik nog wel wat zorgen over de infill bij Raveleijn, maar wie weet valt dat uiteindelijk net zo goed op zijn plek.