Het heeft helaas een tijdje op zich laten wachten, maar zoals te lezen was in deel 1 van mijn Polen TR, hadden jullie nog een deel 2 tegoed. Bij dezen! Veel leesplezier 😃
Dag 3
Als je deel 1 van mijn report hebt gelezen, dan zitten we op het moment midden in een cliffhanger! Zou Legendia vandaag gesloten zijn in verband met het ‘slechte’ weer of hebben we geluk. Aan de titel van dit deel 2 is het eigenlijk al te zien, de naam Legendia ontbreekt helaas. Nog voor het ontbijt vinden we het negatieve berichtje ook weer voor vandaag op Instagram: Het buitengedeelte van het park blijft vandaag gesloten. Enorm balen voor ons! Het is namelijk zondag en het park is überhaupt alleen maar in het weekend geopend in het voor-seizoen. Aangezien we alleen dit weekend in Polen zijn, is er ook geen mogelijkheid meer om later terug te komen.
Voor onze reis betekent dit dat we vandaag gelijk na het ontbijt doorrijden naar Energylandia. We hadden hiervoor 1.5 dag gepland, maar dit worden nu bijna 2 volle dagen. We komen na een reis van een klein uurtje rond 11:30 aan bij het park. Het valt ons op dat het parkeerterrein eigenlijk vrij leeg lijkt, terwijl het zondag is. Ook staan er maar een klein aantal bussen. In het park is gelijk te merken dat het inderdaad helemaal niet druk is. Tien minuten wachten bij Hyperion klinkt goed, dus daar starten we dan ook mee. Hyperion is een Intamin Mega Coaster en op Red Force na, de hoogste achtbaan in Europa met 77 meter. De first drop is dan natuurlijk ook fantastisch met vrij snel daarna een Dive Drop om van richting te veranderen. Vanaf dat moment, is de rit voor ons iets onaangenamer. Op het moment miezert het en waait het namelijk vrij stevig, waardoor de druppels op deze snelheid als kleine hagelsteentjes voelen. Ook heeft de trein best moeite om zijn snelheid te behouden door de grote tegenwind. Later op de dag doen we Hyperion nog meerdere malen wanneer het weer beter is en dan is echt te merken dat de trein ook in het laatste stuk goed door de baan vliegt. Er zit één lompe knik of bocht in, maar voor de rest is dit een toppertje. De wachtrij is overigens best apart. Eerst ga je binnen in grote rondes helemaal naar boven, om vervolgens buiten via een metalen trappengang weer in rondjes naar beneden te gaan. Gelukkig hoefden wij op deze rustige dag maar 2 van de 4 verdiepingen op en neer te lopen! De volgende dag, toen het wat drukker was en er veel schoolreisjes aanwezig waren, werden helaas alle 4 de verdiepingen gebruikt. Dit, terwijl op beide dagen het aantal wachtenden uiteindelijk op de begane grond ongeveer hetzelfde was en de volledige routes over de 4 verdiepingen dus alleen maar gewandeld hoefden de worden.


Energylandia staat bekend om hun grote aantal achtbanen, welgeteld 19 stuks! Dit zijn natuurlijk niet allemaal heftige thrill coasters, maar ook een groot aantal kiddy en junior coasters. We starten aan het begin van het park met een Vekoma Junior, een Wacky Worm en een SBF Visa Spinning. Gelukkig hoeven we nergens te wachten, soms wordt er zelfs eventjes gewacht om te kijken of er niet meer mensen mee willen in hetzelfde ritje. Bij de Wacky Worm worden onze zitjes zelfs nog even droog gemaakt met een handdoek, wat een service! Ondertussen is de regen even weggetrokken en kunnen we het niet laten om Hyperion nog eens te doen en daarna trekken we naar het tweede gedeelte van het park voor Zadra!

Energylandia is een groot, maar vooral vol park. Hier staan echt ongelofelijk veel attracties en zelfs op een rustige dag als vandaag staan er overal één of meerdere operators. Nergens wordt met een wisselschema gewerkt. Hier werken dus echt enorm veel mensen op een dag.
Het park heeft zijn best gedaan om met thematisatie te werken en dit is op een aantal plaatsen eigenlijk prima gelukt, alleen omdat het allemaal dicht op elkaar staat, voelt het toch aan als een mengelmoes aan verschillende thema’s. Een goed voorbeeld hiervan is dat er twee Egyptisch gethematiseerde attracties, net niet naast elkaar staan. Er staat hier namelijk een Space-thema attractie tussen geplaatst.
Ook apart in dit park, is dat het gescheiden wordt door een openbare weg. Op één punt is er een tunnel onder deze weg door om bij het tweede gedeelte van het park te komen. Dit tweede gedeelte van het park, werkt juist wel met themagebieden. Hier vinden we Dragon Zone, met natuurlijk Zadra; Aqualantis, waar de meeste mensen Abyssus wel zullen kennen; en het nieuwe Sweet Valley. Deze themagebieden zijn in vergelijking met de kleine thematisatie in het oudere gedeelte van het park, echt enorm goed gelukt. Waar het eerste gedeelte precies lijkt op een level gemaakt door de gemiddelde persoon in Roller Coaster Tycoon, zijn de themagebieden in het tweede gedeelte één geheel. Dragon Zone heeft een enorm toffe Middeleeuwse main street, waarbij echt elk detail klopt. Aqualantis is ook echt af met alle gebouwen gehuld in dezelfde stijl. Behalve dan de onderhoudshal van Abyssus, wat is dat ontzettend jammer dat ze daar het thema niet door hebben getrokken aan de buitenkant, anders kreeg dit gebied een dikke 10. Sweet Valley is misschien wel met mooiste gebied. Dit hele gebied is gethematiseerd naar snoep en andere lekkernijen. De attracties zelf zijn gethematiseerd, maar ook de bestrating, lantaarnpalen, bewegwijzering en zelfs plantenbakjes bij alle raampjes; dit gebied is echt af en doet naar mijn mening echt niet onder voor enkele themagebieden in parken van de bekende grote spelers. Hoe jammer is het dan ook dat de rots thematisatie van de nieuwe mine train niet af is. Eén berg is gemaakt, maar van de rest staat op dit moment enkel het stalen skelet. Dit betekent dus ook dat je tijdens de rit door een ijzeren constructie raast, waarvan eigenlijk de bedoeling was dat je door een grot zou gaan. Zo ontzettend jammer. Hopelijk wordt dit snel afgemaakt.

Anyway, we waren gebleven bij Zadra. Hier kan ik kort over zijn: Wat een topbaan. Na een fantastische first drop volgt een snelle, krachtige rit, met een fantastische zero-g-stall. Hij beukt veel minder dan Untamed, waardoor hij in mijn ogen veel aangenamer is.
Het is niet druk, dus de wachttijd is maximaal 10 minuten, maar de meesten kennen de horrorverhalen wel over de wachtrij van Zadra. Een wachtrij van 5 minuten bij Zadra, betekent 5 minuten voor het poortje wachten, maar ook eerst 15 minuten wandelen door de rest van de wachtrij. Vandaag hebben we echt enorm geluk, want er is een tussenpoortje bij de kluisjes wat open staat, waardoor je gelijk bij het verlaten van het station eigenlijk alweer terug het station in kunt voor een volgende ritje. Hier maken we gretig gebruik van! Op onze tweede bezoekdag hebben we minder geluk en is dit poortje gesloten. Je merkt echt dat je door de lengte van de wachtrij, de baan dan ook echt minder keren doet, terwijl je hem eigenlijk zou blijven kunnen doen.



In dit gebied staat ook nog een echte kleine kiddy coaster, welke weer veel te lomp door de niet gebankte bochten vliegt. Hierna lunchen we in de Middeleeuwse main street. Horeca is overigens top in dit park. Goede kwaliteit, niet overdreven duur en veel keuze, en in het hoogseizoen zelfs nog meer, aangezien er nu enkele zaken dicht waren. Vandaag kozen we voor een belegd broodje. De tweede dag hebben we gekozen voor een stoofpotje en barbecue worst en steak op broodjes. Erg lekker! Ook als snack tussendoor waren er voldoende lekkere keuzes in gebakjes en koeken. Wij hadden in ieder geval keuzestress!



Onderweg naar Aqualantis, komen we nog een Vekoma Junior tegen, Frida, de tweede in het park (tellen jullie mee?!). Deze heeft een felle paarse kleur, een overdekte lifthill en staat hoog op supports in de lucht. Reden hiervan is dat deze volgens mij oorspronkelijk voor een ander park bedoeld was. Een ontzettend vreemde eend in de bijt dus, welke gelukkig tussen de twee gebieden in ligt, want hij past nergens bij.
In Aqualantis staat een disk-o-coaster en een Vekoma Boomerang, maar het hoogtepunt is natuurlijk Abyssus, een Vekoma launch coaster. Een erg leuke en soepele baan! Na een eerste kleine launch volgt krap bochtenwerk, om daarna vlak na een airtime heuveltje met een tweede launch de hoogte in te gaan. Na een drop volgt gelijk een looping en snel daarna vlieg je door de zogenaamde Batwing, echt een fijn element! Ook de plaatsing van dit element is esthetisch erg geslaagd. Je duikt heen en terug onder het station door en de ingang loopt door het element heen.
Verder staan er nog enkele kleine attracties in dit gebied en een bootjes rondvaart. Hier is echter vrij weinig te zien dan rotsen, dus deze slaan we over. Ik heb me laten vertellen dat net zoals in Toverland, ook hier een stukje dark ride had moeten komen, maar dat dit helaas niet gebouwd is. Dit zou wel echt een goede toevoeging geweest zijn.






Dan is het alweer tijd voor het laatste en nieuwste themagebied aan deze kant van de weg: Sweet Valley. Hier zijn twee achtbanen te vinden: een, het zou ook eens niet, Vekoma Junior (jawel, de derde in dit park) en een Vekoma Mine Train. De Junior coaster maakt twee rondjes en gelukkig is deze wel leuk gethematiseerd! De Mine Train heeft 3 lift hills en geeft dus een vrij lange rit weg. Zoals eerder vermeld, is het ontzettend jammer dat de thematisatie niet helemaal af is, want de wachtrij ziet er echt prima uit. Halverwege in de wachtrij zit een nep lift welke je eigenlijk met een voorshow zogenaamd de mijn in gaat. Helaas wordt dit (in ieder geval tijdens ons bezoek) niet meer gebruikt.




Na een regenbui, pakken we voor sluiting nog een aantal achtbanen in het eerste gedeelte van het park. De eerste is een kort maar krachtige Vekoma launch coaster, Formula. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze baan en omgeving eromheen een race thema. Het stelt allemaal niet al te veel voor, de baan zelf is ook vrij kort, maar aangezien er geen wachtrij is, is hij wel leuk genoeg om meerdere keren te doen.
Vlak naast de vorige baan, staat al weer de volgende: Een Vekoma Family Suspended genaamd Dragon Roller Coaster. Het thema hier is dus draken. De wachtrij heeft ook aardig wat thema en enkele statische drakenbeelden. Een deel van de baan staat op water en duikt hier ook onderdoor met een tunnel. Op oude foto’s zag ik overigens dat dit water pas later is toegevoegd, voorheen zag het er echt uit alsof de achtbaan los op een zandvlakte was geplaatst. Nu ziet het er eigenlijk prima uit en de baan is ook niet verkeerd.


De laatste twee achtbanen welke we nog doen vandaag zijn twee kiddy coasters. Eén heeft nog een vrij lange layout en ontzettend veel ruimte- en alien thematisatie; de andere is bijna geen achtbaan te noemen, een mini powered coaster met een hoogte verschil van enkele centimeters lijkt het.
Dan is het tijd om het park te verlaten en met 15 van de 19 achtbanen te hebben gedaan, hebben we toch een mooie score voor deze eerste dag. Morgen hebben nog een hele dag, maar er zijn nog genoeg attracties welke we graag willen doen, dus dat komt wel goed!

Dag 4
Vandaag gaan we weer naar Energylandia, maar aangezien er op een steenworp afstand ook nog een ander klein attractiepark ligt met twee credits, rijden we eerst daar naartoe. Rond openingstijd staan we dus ook voor de poort bij Zatorland, een pretpark dat vooral draait om dinosaurussen. Een tip die ik van te voren kreeg, was dat je bij de kassa aan kunt geven dat je alleen voor de achtbanen komt. Je krijgt dan namelijk een flink gereduceerd kaartje waarmee je dan alleen de twee achtbanen mag doen. Dit ticket heb je twee keer nodig, want het nieuwste gedeelte van het park is eigenlijk voor de hoofdingang gebouwd en heeft dus een eigen ingang. Dit deel van het park draait om insecten, dus hier vinden we dan ook een Wacky Worm als achtbaan. Verder ziet dit deel er erg leuk uit voor kinderen. Je kunt overal rondrijden met skelters en er staan verschillende mooie klimtoestellen. Verder staan er overal beelden van extreem uitvergrootte insecten, waarvan sommigen zelfs bewegende onderdelen en geluid hebben.
Het hoofdgedeelte van het park bestaat uit een plein met een aantal attracties en een groot dino-bos. De tweede kinderachtbanen staat hier, een kleine Dragon. Aangezien we een kaartje hebben voor alleen de twee banen, zijn we braaf en bekijken we het dino-bos dus niet.







Na dit bliksem bezoek aan Zatorland is het weer tijd voor Energylandia. Bij aankomst op de parkeerplaats zien we meer auto’s en bussen dan gisteren. Blijkbaar is het hier doordeweeks drukker en het lijkt erop dat dit vooral schoolreisjes zijn.
We beginnen onze dag in een deel van het park dat we gisteren nog helemaal niet bezocht hebben en waar dus ook nog drie nieuwe achtbanen op ons wachten. Dit deel ligt in het eerste stuk van het park, dus ook deze attracties hebben een mengelmoesje aan thema’s. We beginnen met een Vekoma Family Boomerang, welke de niet al te originele naam Boomerang heeft gekregen. En jawel, dit is inderdaad de tweede achtbaan van deze soort in het park. Ongeveer hetzelfde trucje, maar een leuke rit en de thematisatie bij deze baan ziet er ook wel weer goed uit.
De volgende achtbaan is een Wild Mouse met schouderbeugels. De hele rit hebben we gewacht wanneer de inversie nou kwam, maar helaas, geen inversie te vinden in deze baan. Deze beugels zijn dus volkomen onnodig en het maakt de rit er niet comfortabeler op. Eén ritje is dus meer dan genoeg voor ons.
Dan is het tijd voor een Vekoma SLC, welke hier met zijn fel-oranje en rode kleuren fel afsteekt tegenover de rest van de banen. Ik ben geen fan van SLCs, maar deze is wel oké. Het is in ieder geval de SLC met het mooist gethematiseerde station welke ik tot nu toe tegen gekomen ben!



Naast alle achtbanen, telt Energylandia zoals eerder genoemd ook een enorm aantal andere attracties. Gedurende de dag pakken we natuurlijk van alles mee: Een matige drop toren, een schommelschip dat over de kop gaat, maar helaas liggen een mini top spin en een swing in storing als we deze passeren, dus die hebben we niet meer gedaan. Voor de Booster staat door de capaciteit een wat langere rij dan voor alle andere attracties, dus die hebben we ook overgeslagen. Verder heeft Energylandia één dark ride, een spookhuis genaamd Monster House. Hoewel de façade er veel belovend uit ziet, valt de rit zelf erg tegen. De monsters bestaan alleen uit aliens, welke weggelopen lijken te zijn bij de twee space gethematiseerde attracties aan de overkant van de straat. Jammer, want dit park verdient best een betere kwaliteit dark ride.




Met 18 van de 19 achtbanen te hebben gedaan, hebben we er nog één te gaan: Speed. Over deze water coaster hebben we ook de nodige verhalen gehoord over dat je hier zeiknat in kunt worden en dat soms de bakjes al vol water staan als je in moet stappen. Dit laatste was gelukkig niet het geval, maar het was wel te merken dat op deze lentedag met een matig temperatuurtje, lang niet iedereen perse deze attractie wilde doen. Hierdoor stapten wij alleen met ons gezelschap in en konden we front seat vermijden. De lift naar boven is toch wel een mooie constructie en tijdens de drop naar beneden doet de baan zijn naam eer aan. Gelukkig raak je het water niet met de 100 km/h, maar wordt je nog wat afgeremd door een kort baanverloop met wat heuveltjes en bochten. Desalniettemin is de uiteindelijk splash daarna nog steeds erg nat inderdaad. Ook op onze plaatsen wat meer naar achteren werden onze broeken toch aardig nat, behalve als je goed voorbereid bent met een regenpak natuurlijk!
Nu we toch al wat druppels te pakken hadden, konden we net zo goed gelijk de wild water baan meepakken direct naast Speed. Dit is ook een leuke waterbaan met mooi rotswerk om de volledige baan. Ook zijn er enkele momenten waar je daadwerkelijk enorm pech kunt hebben en zeiknat kunt worden.

Energylandia werkt overigens met een kluisjessysteem dat perfect werkt met een armband, maar wat helaas niet gratis is. Je mag bij de meeste attracties ook tassen in het station achter laten, behalve bij Hyperion en Zadra, hier moet alles daadwerkelijk in een kluisje. Bij Hyperion wordt zelfs gebruik gemaakt van een metaaldetector en moest zelfs de riem tot vervelens toe helemaal afgedaan worden.
Zelfs na bijna twee volledige dagen in het park, vloog de tijd en naderde op de tweede dag de sluitingstijd toch te snel. Van het show-aanbod hebben we bijvoorbeeld niks gezien, omdat re-rides op enkele andere attracties toch wat aantrekkelijker waren. Ook hebben we door het weer niet alle water attracties gedaan en hebben we ook wat flat rides overgeslagen, welke ik normaal in andere parken wel zou doen. Er staan een aantal super goede achtbanen, waar je graag meerdere ritten op maakt, maar door de grootte van het park, ben je ook aardig wat tijd kwijt met rond wandelen. Dit is overigens totaal geen straf in Energylandia, want ook al is het soms een grote mengelmoes, de gethematiseerde stukken zijn echt van een goed niveau en er zijn echt leuke verborgen plekjes en straatjes te ontdekken. Zo liepen we pas ons allerlaatste uur in het park door een erg sfeervol Zwitsers straatje. Samen met de goede horeca en het aantal bezoekers tijdens ons bezoek, hebben we echt twee fantastische dagen gehad in dit park!


Dag 5
De laatste dag van onze reis is alweer aangebroken. We zijn de reis begonnen in Warschau, maar daar hoeven we gelukkig niet terug naar toe. Onze terugvlucht gaat vanavond vanaf Krakau, dus we hebben nog bijna een hele dag om de mooie oude stad van Krakau te ontdekken. Zou je zeggen, maar aangezien we deze reis volledig gepland hebben als pretpark trip, rijden we juist nog even een stukje naar het zuiden. Hier ligt namelijk een klein miniatuurpark met een credit, namelijk Miniatur Park Swiat Marzen!
Dit kleine parkje bestaat uit twee gedeeltes welke je met één ticket kunt bezoeken: Het miniatuur park, waar ook de attracties staan; en een kasteel met een grote speeltuin met een draken en Middeleeuws thema. Wij beginnen in het miniatuur gedeelte en wel in de tuin met miniaturen van Poolse gebouwen. Aangezien wij allemaal nog niet veel culturele zaken gezien hebben in Polen, staan hier voor ons geen herkenbare replica’s. De miniaturen zien er overigens allemaal goed en onderhouden uit. Tijdens ons bezoek werd er zelfs nog geschilderd aan de miniaturen.



Het tweede gedeelte is een tuin met miniaturen van bekende Europese bezienswaardigheden en enkele verdwaalde zaken uit de rest van de wereld. Ook deze modellen zien er mooi uit alleen lijkt dit stukje juist iets minder onderhouden dan het Poolse gebied. De schaal van deze modellen is overigens niet allemaal hetzelfde en het hoogtepunt van dit gebied is denk ik toch wel het model van de St Pieter. Deze is namelijk gebouwd in een grotere schaal dan normaal voor een miniatuur park, waardoor je zelfs het plein op kunt lopen.




Naast dit gebied liggen enkele oude kermisattracties welke we nog niet hebben zien draaien. We krijgen al angst dat wellicht de attracties niet open gaan op een doordeweekse dag. We zien wel dat er schoolreisjes binnen komen en we kunnen ons niet voorstellen dat die op een dag komen dat de attracties gesloten blijven. En inderdaad, een uurtje na openingstijd gaan dan ook alle attracties open. Er staan in dit gedeelte een schommelschip, een klein reuzenrad en een oude autoscooter. Allemaal mooie klassiekers welke hier goed onderhouden worden en netjes in de verf staan!
Dan bereiken we via een stukje Venetië, wederom gebouwd in grote schaal, een groot doolhof. Eenmaal binnen blijkt dit echt een groot doolhof te zijn en zelfs voor ons volwassenen nog een hele uitdaging om de uitgang te vinden. De heggen zijn hoog en dicht genoeg. Ook zijn er amper olifantenpaadjes of short-cuts te vinden. Eenmaal aan het einde bereik je een uitkijkplateau zodat je eens goed kunt zien welke route je nu had moeten nemen.





In het laatste stukje van dit miniatuur park staat de achtbaan, maar dit is helaas wel het minste stuk. Waar de rest van het park nog paadjes en aangelegde tuintjes bevatte, is dit stuk eigenlijk gewoon een grasveld. Er staan hier wel al enkele miniaturen van gebouwen van over de hele wereld, maar het pad om deze te bekijken, loopt bijvoorbeeld gewoon over het grasveld. Een erg leuke replica is een stukje van de Chinese muur. Deze is zo groot gebouwd, dat je er daadwerkelijk overheen kunt lopen.


Het attractiegedeelte van dit gebied lijkt nieuw, maar ook weer niet. Er staat hier een korte wild water baan met ronde boten, maar die lijkt al een tijdje niet meer in bedrijf te zijn. Wellicht dat deze later in het seizoen schoon gemaakt wordt en open gaat. Verder staat hier dan nog een SBF Visa spinning en een klein loop spookhuisje. Dit spookhuis werkt met bewegingssensoren welke poppen en andere schrikeffecten in werking zetten. Het was goed donker in dit huis en stiekem waren er toch wel een aantal goede jump scare momenten in het huis! Het midden van dit gebied is een piramide vormig gebouw. Hier blijkt een kleine expositie van replica’s van Egyptische schatten in te zitten, maar tijdens ons bezoek zag dit er gesloten uit, dus hebben we dit niet bezocht.
Een laatste attractie welke zich nog tegenover het Poolse gedeelte bevindt, is een kleine 5D bioscoop. De rest van het gezelschap hield het voor gezien en na het uitleggen met handen en voeten aan de operator dat zij allemaal bang waren, kreeg ik dus een privé voorstelling. Het verhaal ging over een wild ritje in een mijnkarretje langs verschillende avonturen van afgronden naar enge slangen en spinnen tot aan zombie skeletten. Kwaliteit was natuurlijk niet hoogstaand, maar best een leuke attractie, alleen denk ik dat deze film toch net een tikkeltje té eng is voor het gemiddelde publiek hier.

Het grote tweede gedeelte van dit park, het kasteel met Middeleeuwse speeltuin, heeft een eigen ingang en ligt aan de andere kant van de parkeerplaats. We passeren eerst nog een oude overnachtingsmogelijkheid van dit park: verschillende grote Mongoolse tenten welke een eigen sanitair en keukentje hadden zo te zien. Van de 10 tenten zichtbaar op de satellietfoto, stonden er nog maar enkele overeind. De rest was al half of volledig gesloopt.
Na het betreden van het tweede gedeelte, kun je linksaf richting het kasteel welk op een kleine heuvel staat; of rechtsaf naar het speeltuin gedeelte. We besluiten eerst buiten even een rondje te lopen. Na enkele winkeltjes is er een grote speelhal vol met stapelblokken, voor kinderen echt een overweldigend aantal blokken! Buiten blijkt er ook nog van alles te doen te zijn. Veel speeltoestellen, een grote zandbak en klim en klauter parcoursen voor de jongere kinderen. Ook is er vijver met vlotten en is er een grot waar je een draak tegen kunt komen.



Via een weide met boerderijdieren en enkele gebouwen waar Middeleeuwse ambachten worden uitgevoerd, kom je bij de toegangsweg naar het kasteel. Onderin de kelder blijkt nog een LEGO club met tentoonstelling te zijn, maar deze is doordeweeks gesloten.
Het kasteel zelf bevat een restaurant, enkele kamers met tentoonstellingen en heeft de mogelijkheid om een hele route over de muren te lopen. Een verrassende tentoonstelling is degene met Middeleeuwse martelwerktuigen. Ze hebben hier een erg complete verzameling van martelwerktuigen welke vroeger gebruikt werden.





Vanaf de muren heb je een leuk uitzicht over het miniatuurpark, maar ook over enkele andere toeristische attracties welke naast dit park liggen. Er ligt namelijk ook nog een volledig dino-park, zonder mechanische attracties; en een mozaïek van de Poolse paus Johannes Paulus II, gemaakt van planten, paadjes, stenen en boompjes, welke je vanuit een uitzichttoren moet bekijken (tip: kijk hiervoor even op maps). Deze beide attracties hebben wij niet bezocht.




Al met al een park waar best veel te doen is, vooral als je dit met kinderen bezoekt. Helaas lijkt het tweede gedeelte met attracties (nog) niet helemaal goed van de grond te komen helaas. Op een foto online zag ik zelfs dat er zelfs al een andere attractie is weggehaald. Het miniatuurgedeelte daarentegen en het doolhof zijn dan juist wel weer erg goed onderhouden!
Na dit parkje hadden we nog een klein uurtje de tijd om een semipermanente kermis in Krakau te bezoeken. De reden voor dit bezoek was een credit: Een kleine achtbaan genaamd Euromir, waarop ook groot Mack geschreven staat. Een interessante thema keuze laten we maar zeggen. De achtbaan zelf was ook nog best interessant aangezien het een mini triple launch coaster bleek te zijn. Om de eerste boosterwheel lifthill te halen, wordt het treintje eerst vooruit gestuurd vanuit het station, dan weer achteruit, om vervolgens pas helemaal de heuvel op te klimmen.

Op deze kleine kermis stonden ook nog een Afterburner, Dino spookhuis, een Booster, een groot reuzenrad en verder nog enkele kinderattracties. Aangezien de prijzen niet mis waren op deze kermis, we hadden immers 8 euro per persoon mogen afrekenen voor deze kleine achtbaan, hebben we verder geen attracties gedaan. Ook leek een ritje op deze manier in de Booster ons niet perse een goed idee 😉
Overigens vond ik de prijsverhouding in Polen best apart. Boodschappen en restaurants zijn voor onze maatstaven best wel goedkoop, maar de entree prijzen van de parken daarentegen zijn eigenlijk gewoon op Nederlands niveau. In Katowice hebben we bijvoorbeeld in een vrij luxe aanvoelend restaurant gegeten, waar ik in Nederland niet zo snel binnen zou stappen. We hebben hier een 3-gangen diner gehad waarvoor we inclusief drinken maar €25 per persoon kwijt waren. Een entreeticket voor Energylandia is daarentegen boven de €50. Geen idee of dit de reden is dat de parken niet zo druk zijn, maar het viel me wel op.





Na deze korte stop in Krakau, was het tijd om richting het vliegveld van Krakau te gaan om onze terugvlucht naar Nederland te nemen. Het was een toffe trip, waarbij we helaas Legendia en enkele kermissen hebben moeten missen, maar vooral om eindelijk in Energylandia te zijn, maakte veel goed!
Bedankt aan iedereen die één van de reports heeft gelezen of een reactie heeft achtergelaten. Wie weet tot de volgende!