Loekiloeki
Ik geef aan dat ik iets een niet zo’n handige reactie vind en dat ik het filmpje van Walibi op z’n zachtst gezegd, nogal onhandig vind. Als dan het eerste argument wat voorbij komt is, ‘we mogen ook niets meer’ dan is het voor mij klaar ja, omdat ik uit ervaring weet dat er geen echt inhoudelijke reactie zal komen.
Maar goed, om dan toch wat dieper de inhoud in te gaan, al vraag ik me af of mensen daar echt behoefte aan hebben. Om te beginnen is het handig om eens te kijken waar de ‘we mogen ook niets meer’ of ‘anti wokeisme’ beweging vandaan komt. In de kern is dit een uitermate conservatieve beweging waarin de traditionele man-vrouw verhouding centraal staat. Dat maakt het bij dit filmpje ook extra pijnlijk. Ondertussen wordt echter alles wat met enigszins fatsoen of acceptatie in de samenleving te maken heeft afgeschoven op woke. In Amerika kun je zien waar dat toe leidt waar zelfs een vliegtuigbotsing de schuld is van diversiteitsbeleid. Het lijkt me dus duidelijk dat ik in ieder geval vind dat we daar niet in mee moeten gaan.
Als Nederland zijn we altijd zo trots op ons succesvol le tolerante landje maar de realiteit is dat homo-haat toeneemt, maar bijvoorbeeld ook het geweld tegen lhbgtiq-ers of de acceptatie hiervan. Door dingen op x woke te noemen worden kwetsbare mensen met de dood bedreigd. En daar gaat het hier niet eens om, het gaat hier om waar het in de kern bij anti-woke om gaat, dat de traditionele man boven de traditionele vrouw staat. Onder leiding van Andrew Tate gaan we letterlijk terug in de tijd, er groeit een groot deel van de puberjongens momenteel op met het idee dat het okey is dat we vrouwen als minderwaardig zien en ook misbruik en geweld tegen vrouwen neemt weer toe. Femicide is niet ‘gewoon moord’ femicide is oa moord na of om seksueel misbruik, moord door je (ex)partner of eerwraak. Ja het zal sporadisch ook bij mannen voorkomen, maar bij de helft van onze samenleving is de angst realiteit en er wordt te weinig aan gedaan en er wordt te weinig over gepraat. Ik heb geen Instagram maar lees even de tekst van het instagram bericht bij dit nos bericht. https://nos.nl/artikel/2579430-insta-bericht-over-dood-van-lisa-raakt-gevoelige-snaar-zij-heeft-alles-goed-gedaan
Als je dan als pretpark, in een tijd waarin dit allemaal aan de hand is, zo’n reclame publiceert dan is er op de marketing afdeling gewoon iets niet goed gegaan. Daar kun je zelf ook vanalles van vinden, ik vind het dan ook prima om daar een inhoudelijke discussie over te voeren. Maar met enkel een anti-woke argument, zeker rekening houdend met wat ik hierboven aangeef, dan ga ik geen discussie aan. De reacties die erop komen laten zien dat het leeft, dat dit niet okey is. En volgens mij is dat goed, maak het maar bespreekbaar, normaliseer dit niet en maak het geen vorm van entertainment. Dat heeft misschien niet eens zozeer te maken met het verheerlijken hiervan, ik neem aan dat dat voor de meeste mensen ook niet het geval zal zijm. Maar ook als pretpark met halloween is het wel handig je maatschappelijke voelsprieten aan te laten staan en dat is hier niet gebeurd.
En zeg nu zelf, is het nu echt zo erg om af en toe eens gewoon een beetje rekening te houden met een grote groep in onze samenleving? De zwarte piet discussie is misschien wel het voorbeeld, is er nu echt iemand die minder plezier heeft aan sinterklaas door deze aanpassing? (Voor de duidelijkheid, volgens mij is het antwoord overduidelijk nee, zwarte piet discussie hier weer gaan voeren is denk ik niet nodig).