Alfa d. Maar zelden wordt een vrouw vermoord louter omwille van het geslacht, er zal altijd wel een reden zijn (niet dat het daarmee goedgepraat wordt, moord is altijd verkeerd).
Er is geen reden voor moord.
Dat iets zeldzaam is (gelukkig) maakt het nog niet minder lomp. Als je dit in Abcoude had gezegd had je overigens volledig terecht een harde mep in je gezicht gekregen.
Ik dacht een paar jaar geleden ook op deze manier. Ik vond woorden als transfoob en femicide maar dom.
Maar: hoewel mannen vaker vermoord worden, worden ze minder vaak volledig willekeurig slachtoffer.
Een stereotype man die vermoord wordt was bezig met een criminele deal die misging. De stereotype vrouw die vermoord wordt heeft misdrijven gedaan zoals na middernacht door Amsterdam fietsen in haar eentje.
De hoeveelheid misdrijven op zichzelf valt misschien wel mee, maar ze zijn onderdeel van een systeem van agressie, vernedering en heel veel slechtheid die ik hier niet thuis vind horen waar vrouwen het maar mee moeten doen. Daardoor is de impact van het geheel heel erg groot.
Vraag bijvoorbeeld eens een willekeurige set vrouwen die je kent hoe ze het zouden vinden om om middernacht alleen op een fietspad door het bos te fietsen, en stel diezelfde vraag aan mannen.
Ik had eerder ongelijk, ze hadden deze reclame moeten uitstellen, of misschien gewoon niet doen. De impact van wat er in Duivendrecht gebeurd is is gewoon te groot, en dit past zo niet. Het is te direct een vrouw die direct door mannen vermoord wordt, zonder reden.
Het geeft mij het gevoel dat de directie in de polder zich op geen enkele manier laat informeren ofwel sturen door wat andere mensen denken. Want dan had je deze gewoon niet gestuurd.
Vergelijk de video voor de gein is met "eddie the movie", een oudere korte film om Halloween in Walibi te promoten. Ook stereotype, maar de karakters in het verhaal kiezen er aan het begin voor om tegen alle waarschuwingen in dingen te gaan doen. Ze lappen vervolgens alle verstand aan hun laars, en dat heeft consequenties. Het is een cast van meerdere mensen, waardoor het ook niet gewoonweg "haha, willekeurige onschuldige vrouw wordt vermoord".
Eddie de Movie, voor al de dingen die daar mis mee zijn, is een lekker stuk camp horror. Het heeft humor, het heeft charme, het heeft tenminste het niveau van een groepje vrienden die onder het genot van een biertje verzint hoe je op unieke manieren mensen kunt afmaken in een pretpark.
En ook in een minuut kun je prima een plot-curve doorgaan.