Alain Helemaal strippen, alleen geraamte laten staan, dus puur de stalen balken. Maar een volledige afbraak zal nooit gebeuren. Er zal altijd genoeg blijven staan om voor de wet geen sprake te zijn van volledige nieuwbouw. Ik weet van Nederland dat je daar vrij ver in kunt gaan.
Ja dat vroeg ik me dus ook af. In hoeverre mag je het gebouw helemaal opnieuw opbouwen alstie gelijk blijft? Want bij een houten achtbaan bijvoorbeeld kun je in principe alles volledig vervangen (elk jaar een stukje) en de fundering laten liggen, en dan heb je na een x aantal jaar alles vernieuwd. Niemand die daar over piept. Maar hoe zit dat met een gebouw?
Ik heb in tilburg het stadskantoor helemaal gestript zien worden tot het betonnen skelet, en is helemaal opnieuw opgebouwd, en gerenoveerd. Onder het mom van ''onderhoud/renovatie'' Maar ook vaak zat verbouwingen gezien (okay, daar zijn vergunningen voor nodig) waarbij een deel van de draagconstructie aangepast wordt.
In het geval van het phantasialand gebouw. Ze kunnen makkelijk de buitenkant voorzien van nieuwe metalen platen. Het dak vervangen zal ook wel gaan. Maar mag men de stalen draag constructie ook vervangen? 1 op 1 bijvoorbeeld? Want als het mogelijk is om de draagconstructie van de binnenkant aan te passen, en het uiterlijk te behouden, kan phantasialand natuurlijk nog heel wat meer met die hal. Dat zou best wel interessante opties kunnen opleveren. Maar ik heb geen idee hoe dat vergunningstechnisch werkt, en of ze dat er uberhaupt doorheen kunnen krijgen. Want sloop en nieuwbouw (ander soort gebouw) is dus blijkbaar geen optie.