Is het open? Is het af? Mogen we dan eindelijk onze mening geven?
De afgelopen tijd heb ik me bewust even teruggetrokken uit de Grand Hotel-topics in de hoop terug te keren met een frisse blik. Dat is gelukt. Want nu echt is ingedaald dat het hotel er is en blijft, realiseer ik me dat het nog erger is dan ik dacht.
Ik sta versteld van hoe klinisch het interieur eruit ziet. En dat afgaande op de officiële walkthrough video, waarbij de Efteling alle trucjes uit de kast had kunnen trekken het niet zo te laten lijken. Als iemand mij deze beelden uit of context had laten zien en dan had gevraagd waar ze zouden zijn opgenomen, was de Efteling de laatste plek geweest waar ik aan dacht. Wat een sfeerloze SketchUp modellen zeg. Ik dineer nog liever in de wachtrij van Droomvlucht.
Maar de binnenkant boeit me niet zoveel, die ga ik waarschijnlijk toch nooit in het echt zien. De buitenkant echter, iedere keer. En daarover is mijn mening helaas onveranderd gebleven. Omdat er verder ook niks aan is gebeurd. Alle problemen die ik ermee had, toen ze tijdens de bouw zichtbaar werden, zijn er nog steeds. De schaal (duh), de minimale afwerking, de achterkant...
Het Eiland van de Vijf Zintuigen, het enige aspect van dit project waar je als reguliere bezoeker iets aan zou hebben, stelt ook niet veel voor. Natuurlijk, groen moet groeien, maar na jaren het park te hebben moeten betreden met niets dan bouwhekken, met dit als resultaat, is toch enigszins teleurstellend.
Overigens ben ik normaal gesproken heel goed in het hanteren van de "it's just not for me" logica. Genoeg plekken in de Efteling die ik nooit bezocht heb omdat ik bij voorbaat weet dat ik het niks aan ga vinden, dus waarom breincellen besteden aan het vormen van een mening die gegarandeerd negatief gaat zijn? Vanwege de locatie van het Grand Hotel kan dat hier echter niet, en dat is waar vanaf het begin voor mij de schoen wringt.
Had de kolos gewoon niet middenin het park gezet en het had me geen reet geïnteresseerd. In plaats daarvan ga ik me er nu voor altijd aan ergeren en gaat het de kwaliteit van ieder bezoek toch weer een procent of wat omlaag. Eeuwig zonde.
Verder kan ik enkel hopen dat het een financieel succes wordt en dat van de verdiensten prachtige nieuwe, sfeervolle attracties worden gebouwd. You know, datgeen waar het park voor bedoeld is.