Gisteren heb ik het Grand Hotel ook met eigen ogen mogen bewonderen. Fijn om een plek die zo lang in de steigers heeft gestaan, eindelijk weer te mogen betreden. Ik heb niet gegeten, dus alleen de delen toegankelijk voor parkgasten gezien. 's Avonds heb ik wat gedronken bij Mystique. De interieurs vind ik best passen op de plek waar ze staan. Ik ben niet van het argument 'het staat in de Efteling, dus het is Eftelings', maar hier werkt de omgeving wel degelijk mee in de beleving. Het Huis van de Vijf Zintuigen is ongelooflijk sexy als backdrop en het Theater voegt een grootse sfeer toe aan het plein/eiland. De wat strakkere interieurs van Arcadeau en Mystique misstaan daarbij niet en zijn alsnog in kleur- en materiaalgebruik sober of ingetogen zo u wilt. De buitenkant doet het voor mij een stuk minder. De vorm en het grove ontwerp is meer dan prima, maar ook voor een niet geoefende kijker vallen daarna de naden, oneffenheden en gebrek aan diepte op. De entree door de Arcade is op zich leuk, maar ook daar ontbreekt de meerwaarde. Het plafond is goedkoop afgewerkt. Over de back of the house is ook al genoeg geschreven, maar dat is echt schandalig. Onbeschrijfelijk ook hoe men hier een wandelpad heeft aangelegd. Het is geen zicht, springt zo enorm in het oog en is met enige regelmaat ook een enorme herrie. Natuurlijk houdt ergens het geld op en heeft dit project tegenvallers gekend, ik kan me goed voorstellen dat men bij de Efteling ook niet 100% tevreden is met dit eindresultaat.
Los daarvan straalt het personeel wel echt gastvrijheid in het kwadraat uit. Hospitality wordt hier voor Eftelingbegrippen echt naar een hoger niveau getild. In diverse podcasts werd de vrees uitgesproken dat je als parkgast je niet zo welkom zou voelen, dat heb ik niet zo ervaren. In Arcadeau wordt je netjes verwelkomd en geholpen waar nodig, op een rustig momentje bij Biscuit werd er een leuk babbeltje gemaakt en ik werd allerminst weggekeken of gestuurd bij Mystique toen ik daar gokte op een plaatsje voor Aquanura. Er werd netjes gekeken of er buiten een plekje was en er werd ook netjes bij vermeld dat ik niet kon blijven als dat niet zo was. Gelukkig was dat wel het geval en kreeg ik de reden die alle naden en kieren wegwuift; Aquanura vanop hoogte in het donker is wereldklasse.