CoasterAnne Ik zie iedereen hier de vergelijking maken met Disney of Universal, maar is een veel logischere vergelijking niet met Liseberg? Die hebben met hun hotel een vergelijkbare sfeer neergezet 🧐
Het Grand Curiosa Hotel was mij qua interieur niet zozeer bekend, maar ik heb het eens opgezocht.
Voor zover ik kan nalezen is het hotel vooral bedoeld als verzamelplaats van items en bijzonderheden uit de collectie van de 'eigenaar'. Een beetje zoals Kronasar in Europa-Park. Redelijk losstaand verder van het park, maar wel met een duidelijke verhaallijn/sfeer die 't wil neerzetten.

Op basis van foto's van de lobby komt dat thema en idee al mooi voor. Random objecten, mooie houten vitrine kasten en rare objecten/beelden die als verzamelitems zijn weggezet.
Vergeleken met het Efteling Grand Hotel mis ik in de Efteling dus echt die veelvoud aan bijzonderheden en verhalen. Het is nu leeg, kaal en met enkele kleine objecten die verwijzen naar het park. 3/4 muren met plankjes met hooguit 2 objecten per muur is niet voldoende. Had die zaken volgegooid met verwijzingen of objecten. Dat had ook nog steeds mooi gestyled kunnen worden, zoals bijvoorbeeld in recente winkels is gebeurd of bij het Wonder Hotel met de koffers is gedaan.
En op de vraag; heeft het Grand Hotel wel een verhaal? Blijkbaar wel, want er is een heel Sprookjesboek over uitgebracht en zelf hebben ze het erover dat het een oude herberg was die door de jaren heen op magische wijze steeds groter is geworden. Maar is daar iets van terug te zien? Nope.
De kamers van het Grand Curiosa Hotel dan. Klein van stuk, maar wel nog steeds in de stijl van de lobby en algemene tedens van het hotel: veel variatie en linkjes naar de collecties van de eigenaren.

Goed, over smaak valt te twisten - het zou niet mijn interieur keuze zijn - maar ligt wel in lijn met wat je van het Hotel mag verwachten. Je kunt je afvragen of het niet te druk is qua printjes en dergelijke, maar is wel een luxere stijl die veel terugkomt in luxueuze of Boutique hotels. Iets wat in mijn hoofd blijft plakken als je praat over een Grand Hotel. Is dit per se beter dan wat de Efteling doet? Nee, want verschil in smaak. Maar ik vind ze wel sfeervoller ogen dan de kamers in het EGH. Als is het maar door het gebruik van meerdere kleuren in een kamer, de toevoegingen van duidelijke sierlijsten en bijzondere objecten.