Je hoeft niet bijdehand te doen. Er zijn al veel parken die er zelf onderzoek naar gedaan hebben en ook binnen bijvoorbeeld IAAPA zijn deze feiten vrij algemeen bekend. Dat die onderzoeken helaas niet publiekelijk inzichtelijk zijn zet mij in een positie dat ik je geen link met een bron kan geven, maar dat maakt de feiten niet minder waar.
En als je gewoon eens even verder kijkt dan je neus lang is, dan kun je ook zelf wel zien dat je nergens meer darkrides ziet ontstaan, buiten IP parken of broddel-darkrides. Mooie non-IP darkrides die bestaan worden omgebouwd tot interactieve darkride, of tot een IP darkride (van beiden vind je een voorbeeld in Gardaland, maar ook in tal van andere parken)... of gewoon gesloopt (Curse of DarKastle, Los Piratas (BWP), Spookslot).
TheOnlyRealColonel Ik ben van mening dat een goede darkride bezoekers trekt ongeacht het IP/thema,
Natuurlijk trekt het bezoekers.. maar de kosten voor zowel aanschaf als voor onderhoud liggen tot in het extreme veel hoger dan bij een achtbaan terwijl populariteit veel sneller daalt (ik heb helaas geen concrete cijfers hoe snel) met als gevolg dat zo'n attractie zich volstrekt niet terug verdient en gewoon kapitaalvernietiging is voor een Non-IP park.
Ik snap het sentiment wel, ik zou zelf ook enorm graag een mooie darkride zien die het verhaal van de Wuze verteld. Of een moderne Chinese darkride die je beter onderdompelt in de sfeer dan de huidige kelder.. maar het is gewoon niet realistisch en dat is een aardig hard feit.
TheOnlyRealColonel Youtube eens afscrollen naar buitenlanders die er voor het eerst komen.
Juist.. ga nu eens kijken hoe vaak diezelfde buitenlanders een darkride doen (meestal 1x per bezoek) en hoevaak ze een achtbaan doen (als ze kunnen meestal meerdere keren).
BAVI Wat ik jammer vind, het feit dat ze eerst de entreeprijs omhoog gooien om bepaald volk te ontlopen ( ivm vandalisme). Maar met hún acties trek je ze juist weer aan, ook de drukte. En ik snap dat je moet verdienen om open te kunnen blijven. Maar helpen doet het niet 🫠
Eens.. ze hebben in het verleden best wel briljante prijsstellingen gehad voor families. Dure entreeprijs, maar voor kinderen spotgoedkoop waardoor voor een familie PHL al snel goedkoper uit kwam dan de Efteling ondanks de hogere prijs.
En op zich is werken met een dynamische prijs zeker zo gek niet als je zo het volk kunt spreiden (en dus uiteindelijk ook meer mensen kunt trekken), maar de kortingen die ze soms geven zijn inderdaad wat overdreven.. wat op den duur ook voor het park juist negatief kan uitpakken: Er zullen vroeg of laat genoeg mensen zijn die simpelweg de hogere prijzen niet meer willen betalen. Waarom ook: Als ze even wachten kunnen ze wellicht voor een appel en een ei binnen.
Kortingen werken wel, maar té veel korting heeft uiteindelijk een nadelig effect.
Thies Ik snap het wel hoor, ze missen echt een grote E-ticket waar je met de hele familie in kan. Wat dat betreft zetten ze de laatste paar jaar behoorlijk veel in op de grote wacky concepten met een (relatief) kleine doelgroep.
Eens dat Maus au Chocolat alleen gewoon te weinig is. Het blijft een lastig iets. Kijk bijv. ook naar Toverland (of eender welk familie-park) waar ze eigenlijk ook niet echt iets groots voor de hele familie hebben. Er zijn nou eenmaal bar weinig attracties die zich daarvoor lenen. En zoals hierboven al aan getoond is de met uitstek meest geschikte attractie (klassieke darkride) gewoon niet financieel realistisch. Met 3 grote shows komen ze nog wel een eindje, maar dat is ook niet voor iedereen weg gelegd natuurlijk.
PHL was jaren geleden al gecharmeerd van het type attractie zoals Spiderman of Transformers, maar dat is weer veel meer een thrill-ride en bepaald niet geschikt voor de gehele familie.
Hetgene wat me voor PHL het meest realistische lijkt, is een familie-achtbaan met darkride element (denk al MPG Studios), maar ook dat is eigenlijk niet geschikt voor de hele familie.