Wow, wat een bijzondere, maar vooral verrassende stelling. Ik heb echt even moeten nadenken over mijn standpunt, allereerst omdat ik zelf nog nooit een negatieve ervaring heb gehad in Phantasialand, maar allertweedst omdat de 2 mensen boven mij dat duidelijk wel gehad hebben. Schijnbaar zit er dus wel een kern van waarheid in deze stelling.
Ik ben bij mezelf eens nagegaan hoe het kan dat ik die negatieve ervaringen nooit gehad heb en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik Phantasialandbezoeken misschien iets te zorgvuldig plan. Ik ben ontzettend gek op het park en ik ben, denk ik, onbewust op zoek naar een bovengemiddeld fijne ervaring. Ik ga gemiddeld 1 keer per jaar die kant op en dan neem ik er meestal een vrije dag voor op. Dit zorgt er voor dat ik het park meestal (maar zeker niet altijd) op doordeweekse dagen bezoek. Ook heb ik de afgelopen 4 keer (ik schrok er zelf van toen ik me dit realiseerde) een hotel geboekt. Twee keer Lindbergh, één keer Matamba en één keer een B&B in Keulen. Drie van die laatste vier bezoeken heb ik het park ook nog 2 dagen bezocht waardoor ik op mijn gemak kon doen wat ik wilde. Zelfs op die doordeweekse dagen is het tegenwoordig vaak druk, maar doordat ik daarop ingesteld was houd ik altijd de wachttijden goed in de gaten, maak ik goed gebruik van mijn hotel-quickpasses die ik krijg en maak ik buiten de lunchpieken om gebruik van de horeca.
Bovenstaande klinkt als een ‘hoe overleef ik Phantasialand’ boek, maar dat is niet hoe ik het bedoel, ik herken de pijnpunten van bovenstaanden namelijk allemaal en ik besef ook dat de luxe van doordeweekse dagen en hotels niet iedereen zomaar gegeven is.
- Aanrijden op de parkings is een hel, dit herken ik en probeer ik te voorkomen door vroeg te komen bij een eendaags bezoek en juist later te komen bij een meerdaags bezoek, dit is ook heus wel eens mislukt, dus ik heb de files vanaf de afslag absoluut meegemaakt, ontzettend balen, maar ik sta nergens liever in de file dan voor Phantasialand.
- Lange wachttijden bij de poortjes herken ik ook, maar als ze in mijn ogen te lang zijn neem ik de (overigens illegaal voelende) wandeling naar de hoofdingang, waar ik nog nooit in de rij heb hoeven staan.
- Attracties die later open gaan herken ik eigenlijk niet, een storing is een storing, maar ik heb juist het idee dat die daar zo snel mogelijk verholpen worden. Soms komen ze aan het licht bij de opstart, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat Phantasialand dat meer heeft dan andere parken, het klinkt in mijn oren alsof jullie daar gewoon echt pech gehad hebben.
- Aangegeven wachttijden die niet kloppen herken ik ook en vind ik ook enorm frustrerend. Die verkeerd gecommuniceerde wachttijden gaan in mijn ervaring echter beide kanten op, ik heb een kwartier in een wachtrij voor Taron gestaan waar 45 minuten werd aangegeven en ik heb een uur in de wachtrij gestaan bij River Quest waar maar 20 minuten op het bordje stond. Over de wachtrij van F.L.Y. ben ik ook niet erg enthousiast, maar als je dat bezoek goed timet hoef je daar, ook op een drukke dag, niet langer dan 30 minuten te staan. Ik erken dat het park goed kennen en daar gebruik van maken daar wel noodzakelijk voor is, al geven de wachttijden op de app wel een goede indicatie van de tendens van de wachttijden, dus het is te “leren” on the go.
Waar ik me echter totaal niet in kan vinden is het berijden van maximaal 5 attracties. Voor de grote, populaire attracties staan inderdaad vaak lange wachttijden, maar ik kan minstens 5 attracties (die geen typische kinderattracties zijn) opnoemen waar het zelfs op de drukste dagen maximaal 20 minuten wachten is (en veel vaker ontzettend veel korter).
En dat ga ik doen ook: Talocan, Mystery Castle, Hotel Tartüff, Colorado Adventure en Geister Rikscha, stop de tijd!
En dan heb ik nog best een aantal discutabele attracties weggelaten (Tikal ❤️). Deze 5 kan je in theorie afvinken in een uur of anderhalf, dus dan heb je er al 5 gedaan met nog meer dan 5 uur over voor de grotere, drukkere attracties.
Dus, bokst Phantasialand boven zijn gewichtsklasse? Nee, ik denk van niet. Ik begrijp de frustraties over het parkeerbeleid en de drukte, maar er is zó veel meer aan het park dan dat. Als je bijvoorbeeld ziet dat het 100 minuten is bij Taron, dan kun je in minder dan vijf minuten een halve liter Weißbier halen voor Rutmors Taverne. Als Black Mamba een rij tot buiten heeft, kun je meteen doorlopen bij de Adventure Trail.
Phantasialand is (terecht) erg populair. Dat weten ze zelf ook, abonnementen worden niet meer uitgegeven. Als je één dag komt, kan het inderdaad gebeuren dat je net niet alle toppers kunt doen. Maar in mijn ervaring is dat eerder de uitzondering dan de regel. En ja, het vergt wat voorbereiding of ervaring, maar juist daarom is het zo’n heerlijk park: met een beetje kennis haal je er heel veel uit.