Het is een interessante discussie.
Ik vind niet dat je puur naar procenten kan kijken. Stel: je heft een belasting van 10 cent en besluit die belasting te verhogen naar 11 cent. Dan is dat een verhoging van 10%.
Een ridicuul voorbeeld natuurlijk, maar het geeft wel het probleem met percentages aan. Ze zijn briljant om twee getallen met elkaar te vergelijken, maar verwijderen iedere vorm van context. Hoofdzakelijk vind ik daarom dat we naar de prijs van het product moeten bekijken. Het gaat ons immers over onze eigen portemonnee: wat ben ik daadwerkelijk kwijt als ik een hotel boek, ga bowlen of een ijsje koop?
Als ik voor aankomende week met vier mensen voor een nachtje een kamer in het Landhuys wil boeken, dan kost me dat €503.24, waarvan €10.24 toeristenbelasting. Na de verhoging wordt dat €510.72, waarvan €17,72 toeristenbelasting. Effectief is dat dus een prijsstijging van 1.49%.
Me dunkt dat als de Efteling een prijsstijging van krap anderhalf procent had gecommuniceerd onder het mom van duurdere personeelskosten, renovaties of energie, we het allemaal geaccepteerd hadden. 't Is niet leuk, maar we snappen de waarom. Zodra het woord belasting in het spel komt verandert dat, want we zijn gehardwired om alles wat te maken heeft met belasting simpel gezegd kut te vinden.
Het werkt in ieder geval bij mij zo, en net als @Michael vind ik daarnaast principieel een belastingverhoging van 73% niet kunnen. Maarja, het gaat om kleine getallen, wat maakt een percentage dan effectief nog uit...
Daarom vind ik die vergelijking met andere gemeentes wel interessant: ik had verwacht dat Loon op Zand, met een enorme toeristische trekpleister binnen hun grenzen, daar wel tegenaan zou schuren, maar dat blijkt dus verre van waar te zijn. Dat ze boven het landelijk gemiddelde zitten lijkt me logisch: er komen immers ook veel meer toeristen dan in de gemiddelde gemeente.
Met het oog daarop kan ik me niet echt druk maken om deze belastingverhoging . Ja, er is een slippery slope, maar de Efteling (en zeker overnachten bij de Efteling) is en blijft een luxeproduct en in die context maakt een verhoging van een paar euro geen bal uit. Linksom of rechtsom gaat de gemeente meer geld binnenhalen en ik heb liever dat men dat bij toeristen vandaan haalt dan dat alle inwoners van Loon en Kaatsheuvel zelf meer mogen betalen.