Pretparkgenot daarvoor heeft de Efteling zelf contracten met een afvalverwerkingsbedrijf, de gemeente melkt alleen maar,
Me staat iets bij van een gemeente die (flinke) hondenbelasting ging heffen. Er waren echter geen hondenparken, uitlaatplekken of andere faciliteiten. De bewoners hebben daar werk van gemaakt en de gemeente heeft de belasting uiteindelijk afgeschaft (of moeten afschaffen, ik herinner me de details niet meer precies) omdat ze in principe belasting inden zonder er iets voor te doen.
Het lastige is echter: De toeristenbelasting gaat uiteraard veel verder dan alleen de Efteling. Ik denk dat vooral low-budget acommodaties (campings bijv.) behoorlijk getroffen worden, want voor hun geeft zo'n bedrag natuurlijk een beduidend hogere impact dan voor de toch al dure park-hotels. Vandaar ook dat bij veel gemeentes het een percentage is.
Mark 1 Amsterdam: € 17,66
Tering.. er zijn gewoon landen waar je de hele hotelovernachting voor dat bedrag hebt.
Al moet ik wel zeggen:
Mark Om de tarieven eerlijk te vergelijken, hebben we in dit onderzoek één standaard situatie gebruikt:
Soort accommodatie: hotel
Aantal sterren: 3
Overnachtingstarief: € 141,30 (Consumentenprijsindex voor restaurants en hotels, bron: CBS)
Aantal overnachtingen: 1
Leeftijd toerist: volwassen
Tijd van het jaar: hoogseizoen
Je móét natuurlijk ergens een maat zetten, maar dit vergelijk is een beetje onzinnig. Als je alles gemiddeld neemt, moet je ook een gemiddeld seizoen nemen en niet het hoogseizeon..
Nog beter; Neem een optie alles op het duurste (hoogseizoen, 5-sterren hotel) en een optie op het goedkoopste (hostel in laag seizoen). Dan heb je in elk geval een beeld waarbinnen het tarief schommelt.